Att stoppa i sig

Mitt i all motivation för det bättre,
tycks ändå de tillbakatryckande tankarna visa sig.

Får inte inte titta på hur alla människor äter då det finns de med värre matvanor,
får inte betrakta och sedan döma mina antal av måltider.
Det skulle vara så pass enklare ifall majoriteten åt på ett och samma vis.
I synnerhet då det påverkar mig så pass negativt att folk i min grupp på universitetet kan klara sig
på endast frukosten fram tills middagstid och ändå inte vara vandrande halvdöda.
Varför skall de äta kanske två mål med mat, då jag inte klarar mig utan fem...?

---
"Eftersom att du varit vad man kallar för en anorektiker.
Du kan inte ha samma förutsättningar som de omkring dig och vad som står i tidningarna.
Och eftersom att du började din behandling här med en sådan låg vikt,
har du nu en högre ämnesomsättning än troligen alla omkring dig"

"Är det därför jag kan känna mig fullkomligt tom på energi
ifall jag endast tagit en banan på förmiddagen...?"

"Definitivt. Då har din kropp redan tagit slut på vad du fått i dig hittills under dagen.
Äter du inte nog för din ämnesomsättning, börjar kroppen i dess plats "äta på" dina muskler i stället.
Faktum är att de som varit sjuka i anorexi förr, de äter oftast mer än majoriteten när de är friska"

"... så du säger att jag skall äta som en som tränar muskler på gymmet,
fastän jag inte skulle träna någonting alls den dagen?"

"Exakt"
---

... och ändå korsas jag med tankarna om att jag ätit för mycket.
Som pricken över i:et har min mage hamnat i dispyt ännu en gång,
så nu har jag smärta och grav mättnadskänsla som opposition.
Men, men, jag får försöka se det som en utmaning.
Sist jag var på ätstörningskliniken fick jag som en slags utmaning,
att för var gång som jag känner att någonting tar emot
(att äta någonting laddat, att sitta stilla, med mera), så skall jag göra det ändå.
Himmel möter helvete skulle jag kalla det, haha~

Impulsivt uppsatta regler för min mages skull:
- inga granatäpplen(min mages nemesis), passionsfrukter
- frukt som banan eller mango(om finns) i frukostskålen för min mages skull
- inga bröd som rågkusar eller knäckebröd då min mage inte blir lyckligt snäll av dem
- kokta grönsaker framför råa sådana
- inga kalla drycker

Kommentarer
Postat av: Anna

Har du provat pepparmyntsoljekapslar? Det verkar kramplösande i den glatta muskulaturen i mage och tarmar och kan hjälpa en hel del. Funkar inte alltid, men kan vara värt att testa. Finns på hälsokost och nätet.. Kram!

2011-03-02 @ 08:48:28
Postat av: Victoria

svar till Anna:

Tack, jag får försöka prova mig på det~!

Låter i alla fall trevligare än att svälja kemikaliska tabletter~



kramar

2011-03-03 @ 08:44:55
URL: http://pigment.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0