Belöning och motivering

("Hm, är S(min syster) vid frysen...? ... Gaahh..!!")

"-Den där kan du inte ta...!!"

"Hm, vad är det här?"

"D-du får inte ta det! - Det är mitt!"

"Vad då, vad skall du ha det här till?"

"J-jag...(uuuugh...) har det som en slags motivationssak"

"Va...? Vad då?"

Vad det var som gällde, var att min syster höll i en sådan där ask med
ICAs frysta bärkombination av goji-, havtorn och andra bär.
Och jag som följde ett matschema, fick inte äta bär.
Det kunde ibland vara för svårt att motstå frestelsen att
handla sådant... att jag redan hade gjort det.

"Någonting att ha för att motivera mig själv så att jag... någon dag skall kunna äta det igen.
Så du får inte ta de där"

Det fanns så mycket som jag ville prova på ute i det fria nu, i synnerhet under sommartiden.



... och det är det som jag försöker frambringa nu:

- belöning längs framgång = guld~!


... det är iallafall en god sak i sig, särskilt då man går emot sina egna "åsikter" och tvång.

"Varför behöva gå upp i vikt", "jag kommer inte att må bättre av att öka i massa",

det är enkelt hänt att man hamnar i dessa oändliga ifrågasättningar som inte får vara.
Bara den där viljan av stål efter att vilja vara den som har rätt och inte de andra.
Troligen är vi många som känner igen oss i detta.

- Och det är därför det är att föredra att ha ett slags belöningssystem~!


Exempelvis kan det handla om att sätta kortsiktiga och långsiktiga mål,
de korta kanske under en månads tid framåt.
Kraven och förväntningarna skall inte stiga en över huvudet,
utan det skall vara rätt så enkla saker och ting för att
från början ha en liten översikt över sina gränser.
Hellre någolunda enkelt än alldeles för svårt.

Jag är själv en sådan människa som har svårt för att ge mig själv beröm och ros,
så att bestämma mål i förväg kan i det fallet vara att föredra.
I synnerhet eftersom att det i ätstörningens mentala perspektiv inte föredras
då det kommer till att svälja ned sötsaker och "smuts".
Under de stunderna avskyr jag mig själv och vad jag håller på med.
Men.
Det är de allra mest utmanande uppgifterna som är de allra nyttigaste erfarenheterna~!

---

---

I en av min första blogg från i fjol(som dessvärre fick stängas ned)
minns jag hur jag i ett inlägg skrev och lade upp ett foto på en "tampongväska"
i ett fint 60-talsmönster som jag hittat på Designtorget.
Jag tyckte att den var så söt, så otroligt fin i sitt bruna och gröna mönster
att jag nästan hade lusten att köpa den...
men jag hade ju inte ens min mens... - jag hade inte haft den sedan 2007!

Men så slog det en tanke på mitt huvud.
Jag hade precis börjat en behandling och skulle gå upp i vikt
- någon gång skulle jag definitivt få min menstruation tillbaka.
Så jag tog ett foto på den innan jag gick till kassan med den i handen.

-"Är det en present, eller?"-

-"Ja... ja, det är en present"-

Så fort som jag lämnat butiken,
stannade jag till och lyfte upp den genomskinliga påsen framför mina ögon.
Den här silversprakande presenten skulle ligga i hörnet i mitt rum,
och den skulle inte röras vid ett enda dugg, tills dagen väl anlänt.
Den "efterlängtade" dagen visste jag skulle bli svår,
jag kunde endast se framför mig hur den dagen skulle
omvandlas till en enda stor storm av ångest.
Men då skulle den där lilla kassen ligga väntandes i rumshörnet.
"Bra gjort", skulle det öppna silveromslaget tilltala mig.

--

... egentligen skulle jag ha visat det gamla fotot,
men det var lite problem att hitta den just nu.
Dock, har jag en liten bild på vad jag hittade på Bondens marknad förra lördagen~!



Torkade bär som jag längtar ännu mer efter att kunna ha över frukosten(fördömda matschema).
Fortsätter det på det här sättet kommer jag väl inom en snar framtid ha
en hel låda full med saker att senare prova på, haha~!

Men det är väl endast en god sak att ha något att längta efter och se fram emot?
Det betyder att jag iallafall har ett långsiktigt mål~

Kommentarer
Postat av: Sofie

Av vilken anledning kan det vara bra att förbjuda mat på det här viset? När den ändå är hälsosam? Visst att det kan gå till överdrift, men lite bär...? Kan du inte skriva lite mer om din behandling och vad de exakta målen är..? :) Kram, du är stark!

2010-05-24 @ 22:48:17
Postat av: Victoria

svar till Sofie:



Därför att bären innehåller alltför lite energi för att jag skall kunna ha det på mitt matschema. :)



Om jag skulle lägga in hallon istället för en vanlig frukt i min frukost, så skulle det vägas upp till 230 gram - alltså nästan en halv Euroshopper-påse med hallon~!

Och eftersom att min mage är känsligare och blir fortare mätt än andras, så blir det bara för tungt för mig~ :D



Hoppas att det var lite svar på din fråga,

kramar~

2010-05-25 @ 08:35:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0