Ett påpekande

Idag träffade jag min vän Sofia,
som jag inte träffat på ett antal månader vid den här tiden.
Och bara att det var tid sedan sist, fick min ängslan att stiga.
Hur mycket hade den här personen varit igenom och inte jag,
hur mycket hade jag glidit efter?
Hur i allsin dagar såg jag ut... så mycket som hängde på mitt "skal".

Näst intill lika kort som jag, tippade hon fram igenom tunnelbanespärrarna och log.
Jag vinkade, och hon tillbaka.

("Jag skulle ju inte ha tagit på mig den här jackan... ååh, varför den här sjalen...?")

---

Dagens utsökta sushi~
---

"Antidepressiva? Åh, sådana blir man ju så... såå... likgiltig~!"

("Tack gode Gud, någon håller med mig och använder det exakt samma ordet!")
"Eller hur~!"

Det var som en förfriskning att höra någon annans tanke och synpunkt på det,
någon som i alla fall inte var en del av vården eller min egen mamma.
Vad som helst för att inte känna att det var "alla mot en".
Hon visade och drog en gest med sina fingrar om hur det gick från upp och ned, zig och zag,
till att sluta upp som en enda lång och rak linje.

"Man kan aldrig bli riktigt glad och uppskatta saker och ting"

"Som jag ständigt sagt om att det skulle hugga av ens toppar...
varken att man skulle bli riktigt glad, samtidigt som riktigt ledsen...
men jag vill inte att piller skall ta bort den jag sannerligen är..."

Och det kändes så genomhuggande om att höra hur hon berättade
om att hon under två års tid av gymnasiet avskydde en viss tjej.
Hon var aldrig glad, kunde inte ens unna någon ett leende eller sannerligen uppskatta.
Det gick Sofia på nerverna så in till cellerna, tills en annan person
slutligen påpekade att tjejen gick på antidepressiva medel
som fick henne att fungera på detta sätt.
Det hade gått rakt in på hennes samvete på ett vis.

Jag ville inte bli en sådan, jag ville bli en sådan människa.
Jag ville vara en levande människa, en som visade upp sitt sanna jag och sina kontraster.
Personligheten var ju en människas mest egna och utstående ägodel.
Den var så värdefull, så pass att man inte kunde släppa taget om den,
utan bara neka ett blott faktum.

Nu var jag mer hesitant mot att använda ett antidepressivt preparat.
Jag skulle inte gå med på att svälja dessa kemikalier.
Frågan löd endast hur jag skulle ha ryggraden att passa över det till mamma.

Att hålla huvudet uppe var nog svårt som det var.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har ätit antidepressiva från och till i ett par år och jag är absolut inte utan känslor. Jag kan både bli ledsen och gråta och vara glad och skratta.

Det finns många olika antidepressiva medel. En del kanbske (?) tar bort delar av ens personlighet, men min gör det inte.

Mitt mående går fortfarande både upp och ner, men jag dalar inte lika djupt nu, utan kan ta mig upp på fötterna igen.

Men det är BRA att du känner efter vad DU vill! Man ska inte medicinera bara för att någon annan vill det.

Ville bara förmedla att inte alla antidepressiva gör en "nollställd".

Var rädd om dig!

2010-04-19 @ 15:55:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0