Systrar

Jag satt nästan och grät vid frukosten.
Jag ville inte ha, ville inte ha, ville inte ha Start!en som min behandlare bestämt för mig.

"För guds skull, räcker det inte nu...?!"

Det hade fortfarande inte släppt.
Jag visste inte vad jag skulle ta mig till att jag bara låg intill ryggen på vardagsrumssoffan.
Jag grät, men jag skrek inte.
Ville inte hamna i en pinsam situation när pappas vän var och hälsade på och de fikade i köket.

"Står inte ut, står inte..."

Jag tittade på mina handleder som jag sträckte upp i luften.
Tryckte till en aning med naglarna med mina ögon slutna.

"Aah...", men "Nej, det är inte bra...!"

Men det lockade så till trots.
Ifall jag var känslosam, så kunde jag ha glans i ögonen.
Ifall jag då tryckte till i armen, då rann det ifrån dem
När någonting pressades in, så pressades någonting ut.
Simpelt som det.
Inklusive en del av känslorna, vilket egentligen är så fel med det sättet.


Min behandlare säger att jag bara ska gråta, så lättar det på trycket.
Mamma säger att jag ska sluta gråta.
Vad det än slutar med så är jag i slutändan som en tickande bomb.
-tick-tick-tack-

Jag kunde höra steg närma sig och lade märke till att Sofia, min äldre syster, satte sig bredvid mig.

"Du, jag åker tillbaka till stan nu"
"Kan jag få en kram då"

Usch, jag ville inte att hon skulle se mina ögon, de neddränkta kinderna, utan vecklade in mitt ansikte ännu mer emot soffan för att gnugga av det värsta med mina händer.

"Kom, ge mig en kram"

Min rygg reste sig upp och jag lutade med mitt ansikte emot hennes axel. Visste inte vad jag skulle göra.

"Är det en tuff dag idag? Någonting som du vill prata om?"

"D-det är inget..."

Precis som med min mamma så hade jag ingen lust att prata om det, trots att jag egentligen var säker på att det skulle göra det en aning bättre.
Hon skulle nog inte förstå mina känslor.
Troligen så skulle hon vrida om det till någonting positivt precis som då jag berättade att min mens hade återvänt för första gången sedan december 2007.

"Vi har dem alla, speciellt jag själv"

"Mm"

Men du, vad skulle du säga om att du, jag och Hanna(den andra storasystern) åt sushi i stan tillsammans idag? Till lunch? Det hinner jag nog med iallafall"
"Vill du göra det?"

..."Mm"


Min tillvaro hade stannat stilla i någon sekund.
Så som hon hade berättat för de andra omkring frukosten hur det tog två och en halv timme att läsa en av många artiklar i hennes studier, så visste jag det.
Hon gjorde det för min skull och jag log lite blygsamt inombords.

Hon åkte i förväg för att sedan möta upp oss andra två vid Odenplan efter att ha pluggat lite grann, så det var Hanna och jag som satt på tåget från Kårstahållet mot Mörby.
Vi satt och läste en tidning, jag en bok.
Yttrade få ord.

Det hade alltid varit ungefär på det sättet, att det var de två tillsammans och sedan jag.
Hur olika de än var från varandra, så var de som bästa vän.
När den ena flyttade in till staden, så flyttade den andra detsamma inom en månads tid
- med mig själv kvar där hemma i öde.
Med en mamma som jobbade för det mesta, en pappa som jag inte ville ha med att göra.
Det var ensamt.

Men jag skulle inte förstöra det här nu.
Vi skulle ha en trevlig lunch, en trevlig dag tillsammans, "förstör det inte nu Victoria!".

Sushistället som vi tänkt oss var stängt, så det fick bli en annan på Odengatan.
Fullt av människor där inne, fullt av stök, av stoj, barn till och med.
Jag hade redan haft som en stövel i min mage nu under de senaste dagarna och den "vilda" omgivningen gav mig kväljningar.
Tungt, tungt att hålla det hela nere.

"Mår du bra, Victoria?"

"J-ja, det låter lite bara..."

"Vi kune ha suttit utanför lika gärna", suckade Hanna lite hopplöst.

"Men vi kan sitta ute då...!"

"Nej. Det går bra här inne."

---


 

Åtminstone någonting så här simpelt, det ville jag kunna klara av.


Kommentarer
Postat av: danniella

det var perfekt!

2009-09-27 @ 11:57:24
URL: http://www.danniellajansson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0