Någonting bättre, någonting sämre

"Vi får säga till dig varje dag"
"Du lyssnar inte på oss"
"Du tror alltid att du är den som har rätt"

Jag hade rätt i att det gick en aning över decilitermåttet fyllt med Start! under frukosten.
Kanske att det bucklade nedåt lite grann på vissa på ställen, men det var tydligt över.
Den behandlaren, hon fick det att låta så otroligt illa.
Jag är inte en person som kan filtrera bokstavliga i folks ordval emot mig,
så det gjorde rent ut sagt ont inom mig.
"Jag är inte en dålig människa!" skrek mitt alter.

Det var inte min dag, jag hade sovit aningen för lite under natten och haft en obehaglig dröm.

Från en sak till en annan, till då jag av en ren, oskyldig nyfikenhet undrade
"Vad äter du för någonting?"
och fick ett himlande med ögonen som respons.

Då jag frågade min behandlare av en likadan nyfikenhet hur gammal den nya patienten var, fick jag ett
"Har du inte med att göra".

Vad var det här egentligen?
Vad kunde jag säga, vad kunde jag göra som inte skulle tas som en dålig sak.
Jag kunde inte förstå.
Vem ansträngde jag mig ständigt för kunde jag fråga mig själv kontinuerligt.

---

---

Och så satt hon där i en av sofforna, den nya.
För att se henne på nära håll så satte jag mig vid rummets andra soffa och tittade.

("Vad håller du på med, Victoria?")

Jag vet inte.

("Vad är det du egentligen tänker?"
"Du är verkligen låg")

En del inom mig kunde det inte blunda för så enkelt.
Mitt alter, det kunde se det allt, alla de tärande tankarna som malde sönder mig i bakhuvudet.

Hon skulle ta min plats.
Jag skulle bli utbytt, mot någonting bättre.
Hatade det, ville inte uppleva det än en gång.
- Jag var inte stark nog för det.

"(Du är svag")

Jag vet. Jag är svag.

En söt tjej, en som såg ut att ha den personlighet som passade de allra flesta satt framför mig.
Även fast mitt mentala grämde sig för fullt, så hölls det allt inne.

"Är det din första dag här idag?"

"Ja, det är det"

"Hur känns det?"

"Det känns faktiskt bra"

Glad, glad för att en person till får hjälp i det här landet. En god sak.

"Du har den bäste behandlaren av dem alla. Hon är snäll, samma som jag har"

Jag log.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0