En äldre syn på saken, del 3

"Vart ska du någonstans?"

"Jag måste dra och plugga klart till tyskan"

Hon satt där vid bordet, med Sofia, och till och med vår klasslärare för att hålla koll på henne.
Jag kände mig en aning stressad eftersom att jag hade läst andra böcker än just skolans under gårdagen.

"Hallå, vem är det som är sjuk här egentligen? Jo, det är jag. Du sätter dig ned igen"

"Nu får du fan i mig ta och ge dig, människa...!!",
det skrek min inre röst som var omöjlig att hålla igen.
Jag var som en tickande bomb.

Ifall hon visste att hon var sjuk, vad var hennes problem då i så fall?
Då visste hon att hon bokstavligt talat var ett enda stort benrangel.
Var det inte meningen att ätstörda inte skulle ha en enda aning om att de var vandrande pinnar?

Jag ställde mig framför spegeln i skolrestaurangen med henne vid min sida.

"Se här. Vi står bredvid varandra. Är jag tjock?"

"Nej, v-verkligen inte"

"Du tycker att du är det"

"Ja"

"Förklara det här då. Du är nästan exakt 30 centimeter längre mig.
Väger ett kilo mer. Hur i allsin dar kan jag inte vara tjock då?"

---

---

Längs tiden som gick, så sjönk det hela allt djupare.

Jag började lägga märke till att antalet plåster, från ett, till ett till.
Sedan blå handledsband som täckte en allt större yta av hennes skinn.
Hon hade börjat skära sig själv.

Sofia påpekade om varför hon egentligen skulle skära sig, hur otroligt uppmärksamhetskrävande det var,
samtidigt som min nervositet trappades upp, steg för steg.

Under en bilogilektion då jag varit sjuk, så hade hon sett på medan "Agnes" lämnade in hemuppgiften.
Hon hade tagit av sig banden.
Till och med kavlat upp sina ärmar.
Blottade sina handleder så att det inte gick förbi att lärarinnan hamnade i chock.

"Vad har du gjort med dina armar...?"

Hon sneglade åt sidan med det där ofantligt dåliga spelade "tyck synd om mig"-uttrycket.




Kommentarer
Postat av: Anna

Lät mysigt med bio också:) Vad blev det för film?



Kram Anna

2009-10-05 @ 19:35:46
URL: http://dagenskreativa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0