Söta och beska dagar

"Vad ska du ha då?"
Dags för veckans schemalagda fika.
Jag hade mött upp med min mamma i förväg vid ett café
för att öva på en av veckans utmaningar medan Sofia(storasyster) strax skulle komma dit.

"Jag vet inte... det står valnötsbrownie där, men jag vill inte ha grädde... äppelpaj där... vad tycker du att jag ska ha?"

"Jag har redan valt åt mig själv. Det är du som väljer åt dig själv"

"M-men jag kan inte bestämma mig... snälla"

"Nu får du ta och välja, nu!"

Som om det var enkelt att välja mellan vad jag ansåg i jämförelse med kolera och pesten.
Som om det var så enkelt för guds skull.
Hennes beska tonart i rösten gjorde det inte exakt enklare för mig att bestämma.
("Kunde väl lika gärna ha sagt "Fan att du alltid och alltid ska ha issues med att bestämma dig!"...")

"Okej, jag tar äppelpajen då"
("Duktigt, Victoria, duktigt")

"Vad ska du dricka då?"

"Hmm, jag kan väl prova på en latte den här gången då-"

"Nej. Det gör du inte, inte som så du lämnade förra gången"

Vad ville hon att jag skulle säga egentligen?
Vad var det hon ville höra?
Fanns det ingenting som jag gjorde rätt?


[Kanske inte syns, men den var enorm... och med en sjö av vaniljsås!]

Sofia kom och frågade ifall det var okej att hon fick en morotskaka.
Självklart, hon var ju en som alltid fick någonting.
Hennes stora vita leende kunde ta henne milalängder.

De log, skrattade, hade samtal tillsammans.
Och mamma vände sig om.

"Nu får du ta och börja Victoria! Vi har inte tid att sitta här hela dagen"

Jag ville tappa latteskeden, som jag snurrade runt med i vaniljsåsen, ned i golvet.
("Vad fan är det här... jag mår redan inte bra som jag är...!")


Vissa dagar, då är det verkligen som om ingenting en gör är korrekt.
Det ska alltid finnas någonting att rätta till, alltid någonting att ryta åt.
Man är en människa för guds skull.

Kommentarer
Postat av: pinkhelp

Oj, inser de inte att det är svårare? För jag antar (det låter som om) de vet om att du har problem med maten? Nej, efter att ha läst det vill jag fika med dig och bara sitta och prata lääänge, man ska inte stressa när man äter, man ska tugga länge, då smälts maten bättre och känns mindre som en klump i magen (rent fysiskt)

2009-11-02 @ 20:57:08
URL: http://pinkhelp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0