Att kunna

Jag vaknade tre utspridda gånger under natten.
Ögonen var röda när alarmklockan väl ringt.
Den var inte borta.
Den fanns fortfarande och var där. Stressen.

Usch, avsky de här såkallade perioderna, de tar all ens energi.

Hon frågade mig hur det var.

"Varför tror du att du sovit så dåligt då?"

"Stress... att inte kunna koppla av..."

"Och vad skulle kunna vara det som framkallat din stress isåfall?"

"..allt"

Det handlade om universitetet.
Om att kanske börja praktisera.
Att inte få ha grönsaker på tallriken eftersom att det hela framkallade tvång för mig.
Högskoleprovet... tid.
Det gjorde mig trött att bara räkna upp dem.

"J-jag kan inte koppla av.
Det är inte exakt som om jag kan ligga och såsa framför TV:n som Sofia kan göra hela dagen när hon är ledig.
Det ska alltid handla om tid, tid, tid"

"Ska du inte pröva att ligga framför TV:n en hel dag då du är ledig då?"

"Det går inte, jag kan inte koppla av ifall jag inte gör en enda "nyttig" sak
- det känns som om jag kommer allt mer efter då..."

Det är en egenskap som jag inte favoriserar med mig själv - att inte ha abiliteten att rent ut sagt släppa taget.
Ord, lukter, personer, och sedan skolan.
Hur jag ägnade dagarna åt att studera och studera, knappt tid till någonting mer.
Mitt huvud består fortfarande av som ett inbyggt schema.
Vad måste jag göra idag, vad behöver jag få gjort den här veckan.

"Det är så att det sliter på mig, hur det blir i universitetet"

Hon lutade sig bakåt i stolen och flätade fingrarna.

"Varför oroa sig i onödan? Oro medför bara en större mängd stress.
Det är som en person sade, att vad är ens meningen genom att oroa sig,
framtiden kommer ju ändå att komma förr eller senare"

Hon hade så rätt.
Jag släppte ned mina händer avslappnat på mina knän och såg framåt.
Huvudsaken är iallafall att jag gör mitt bästa så kommer det troligen att klara sig.



När jag kom hem så satte jag mig med en äldre kopia av högskoleprovet som jag skrivit ut innan.
Spela roll att Hanna, familjens geni Sofia inte favoriserade provet, men jag skulle ge.
Kanske var jag inte Einstein, men jag skulle iallfall göra det på mitt bästa sätt.
Plugg tills jag hade huvudvärk, men det var nog värt det.



Jag ska visa dem att jag kan~

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0