Äta eller icke äta

"Okej, varför har du inte tagit fulla mått förutom under lördagen?"

"Jag ville inte"

"Varför?"

("Uuugh, måste jag svara på det...")
"Jag mådde inte bra. Jag hatade hur jag såg ut, ville inte överstiga.."

"Du vet att du inte kan överstiga så lätt. Vet du, det spelar faktiskt ingen roll ifall du äter en extra smörgås var dag, eller hoppar över Start!en under frukosten helt och hållet - det gör ingen skillnad alls!"
"För var gång som du inte tar fulla mått, så blir du faktiskt "fetare" i din spegelbild.
Du vandrar runt i en cirkel kontinuerligt, åter och åter igen, ifall du fortsätter i ditt mönster.

Vad hade hänt ifall du inte hade sökt hjälp, vad hade du varit idag då?
Du hade förmodligen varit död vid den här tidspunkten"

("F-fan...!"),

mina knogar spände sig i upp till nerven.
Satt jag där och försökte intala mig själv att det inte var verkligt, eller vad då?
Sitta där och försöka pressa ihop ögonlocken för att inte kunna se ett enda ljus.
Innerst inne, så var jag medveten, visste att hon hade fullkomligt rätt.

"Eller... så hade du utvecklat motsatsen till det hela - bulimi"

Mina händer tappades ned på bordet och jag öppnade ögonen.

"Visste du att en stor del av de överviktiga från början... ja, försöker minska på sitt intag.
En el kan göra det under en längre tid.
De kanske även börjar svälta sig själva, och vad händer?

De börjar hetsäta.

Äter kopiösa mängder av mat.
Och ökar därmed i vikt.
Du vet, en behöver faktiskt inte vara ben och rangel för att ha en ätstörning.
Även stora kan gott ha det.
Kanske hade du istället för att ha varit död, suttit här nu. Överviktig"

Tårarna rann.
Personen framför mig var inte ute efter att skålla, inte heller pressa ned mig.
Den ville bara klargöra ett faktum för mig - som kanske även skulle ha en impakt.
Men jag ville inte se. Jag ville inte se....

---

---

Fast är det ändå inte lite komiskt?
Samhället idag, det präglas av dieter - likaså de som är massivt överviktiga.
Som om det skulle öka fem procent av de överviktiga var gång det skulle uppfinnas en ny diet.

USA, landet som verkar ha påverkats av som allra mest av diethysterin...
är också de som är tyngst av oss alla.

Det finns, ja, de som är födda med en försämrad metabolism med like,
och samtidigt de som inte.

Folk efter folk, de tar sig an alla slags försök att prova ett nytt sätt för att efterlikna idealet.
Kanske normala former, kanske inte.
Kanske de övertygat retuscherade omslagen på de allra senaste modeaffischerna.
Det är inte hälsosamt - det är manipulerat.
Och ändå så gör en det hela~


(en av mina frukostar längs behandlingen,
som inte är så lik den äldre varianten, ehehe...)


Huvudsaken.

Hälsosamt, eller icke.
Det handlar inte främst om vad man äter, utan hur.






Kommentarer
Postat av: Sanna

Ser ut som en jättebra (och GOD!) frukost tycker jag. Kämpa på :)

2009-11-17 @ 11:00:41
Postat av: minimi

Like u say, man vill inte se. man slår bort allt och intalar sig att det är inte sant, det är inte sant. jag var/är inte döende. Det är inte så dåligt som dom tror. Man slår bort allt

2009-11-17 @ 16:02:23
URL: http://breakingthechain.blogg.se/
Postat av: johanna

en tankeställare. helst vill man bara blunda, se livet genom sina glasögon och bortse från fakta. andras syn på verkligheten gör ont att bli varse, men är oundviklig. ju fler ggr man får höra sanningen desto svagare blir ens egna uppfattning som det enda riktiga.

du skriver tänkvärt! kram

2009-11-17 @ 19:28:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0