Att klara sig själv

"Så då är det torsdag imorgon då och frukost hemma som gäller~"

"Uh, ja. Ja..."
("Jag hade helt och hållet glömt det för ett tag nu...")

"Du lät överraskad"

"Uhh, ja... jag visste om att det skulle bli på torsdag,
men så var det plötsligt torsdag imorgon redan..."

Att tiden hade gått så fort.
Oron låg och vilade inuti mitt huvud.
Kanske var det ingenting utom det vanliga för de allra flesta,
men vilken press för mig.
Så mycket ansvar på mina axlar.

Som om jag skulle ha tänkt
"Men jag mår ju inte bra...",
då jag egentligen troligen inte skulle bli bortglömd och mindre viktig.

Jag var jag, det är en måltid om dagen som gällde.

Det är ju någonting som jag egentligen borde ha glatt mig över
- jag gjorde framsteg och i den korrekta riktningen.

De såg mig som en som kunde tackla ansvaret över
att äta sin frukost hemma var dag och inte på en ätstörningsklinik.
Det var bra..., inte fel.

Samtidigt så var det som om jag inte litade på mig själv alls.

Som om hon skulle klara det, den där.
Hon som helst av allt egentligen ville ta halva mått, åter igen bli platt om magen.
Flickan som egentligen ville förstöra allting för sig själv.
Som kände sig som kvarlämnad på en gata av sin beskyddare.

Jag var innerst inne skräckslagen...

..."Victoria?"

"Uhh, va?"

"Du får välja ett bakverk nu"

Just det, ja.
Jag stod ju på ett café där jag skulle få öva på att fika i sällskap med min behandlare.

"Vad ska du ha då? Var det kokosbollen som du valde förra gången?"

"Nn"

Vad skulle jag då välja?
Huvudsaken var att bakelsen skulle vara bland det allra minsta av det tillåtna.
Annars att det skulle se fint ut...

"Vad sägs om en sådan där då?"

Någonting pannacotta-liknande var det, men med sådana härliga färger.
Alldeles knallgul - och med physalis och passion ovanpå.

"Jag... tar en sådan där"


Och vi beställde varsit bakverk.
Ångesten över att det var tvunget med läsk vid sidan av,
men jag försökte att hålla minen uppe.
Passionen, så som jag hade saknat den... smaken, allting.

Jag log något lättsamt.

"Vet du vad det första jag sade var då jag fick reda på
att jag skulle börja här och ha ett matschema?"

"Nä"

""Men passionsfrukten då"", och jag skrattade lite blygsamt.

Både physalisen och passionen gav mig så många minnen.
Vad hade jag ätit dem med, när...

"Varför håller du på och vrider asken i tio varv egentligen? Och ta större tuggor"

"Därför att jag vill avsluta med den jämnaste sidan"

"Ge mig skeden", och hon fick den i sin hand.

Gröpte ned ned precis i mitten och fick upp en hög på teskeden.

"Det här är en normal tugga", log hon med ett självsäkert leende.

"D-den är ju enorm...!"

"Inte alls, till och med mindre än vad jag normalt skulle ha tagit"

"Snacka om slöseri ifall man äter upp en bakelse på en minut!"

"Det är inte heller normalt att sitta och njuta och känna av konsistensen i en minut efter varenda tugga"

"Pfft...",
fasen vad klockren det alltid skulle vara då det handlade om mig.
Svårt att hålla det inne...

"V-vad gör du??"

"Pillar bort passionen. Den äter du EFTER att du ätit det andra"

("Gaahh...")

Hon satt där med en lilla plastasken med desserten inuti
och lutade den lite slätt över sin egen tallrik med smulor av
saffransbullen(avskyr saffran med hela mitt hjärta) för att lätt putta över passionsbiten.

-Schplott-

"Aaa-a-arghh..."
("Aaaarghh!!!")

"Woops!"

Istället för att enbart passionsfruktsbiten skumpat över, så fick den sällskap av hela kompaniet.

"Oj då..."

Jag tog försiktigt tag i bakelsen med fingrarna och släppte tillbaka den i asken.

"Ja, du... där fick din lilla ordning allt en smäll~"

"Det ser ut som om någon haft det i munnen och sedan spottat ut det..."

Och vi skrattade.
Och om igen även fast tårarna samlades i ögonen på mig för att bakelsen var vidrig.

Det slog mig.
Det här skulle inte vara för evigt.
Jag var en patient, jag skulle inte vara där för alltid.
Inom en tid så skulle jag nog vara fullkomligt bortglömd.

Jag såg mig omkring.
Vad fanns det för någonting som väntade på mig därute,
vad fanns det som kunde vara så mycket bättre?
Vad fanns det för något som senare skulle hindra mig
ifrån att än en gång hamna i cirkeln?

Så fort som vi skiljts åt, så kände jag än en gång
som den vilsna flickan vem allting bara gled ifrån.
Allting skulle bara lämna mig förr eller senare, det var jag så övertygad om.
Förr eller senare, så skulle jag nog än en gång bli så ensam igen.

---

---

-klick-

"Hallå?"

"Hej, det är Hanna(storasystern).
Du, jag är sjuk och mamma har inte energin att gå ned till ICA.
Skulle du kunna gå ned och handla några saker på vägen hem?"

"Okej"

Det här var en flicka.
En som tittade och jämförde energihalten av vartenda paket hon tog från hyllan.
En som granskade vad som innehöll färre kemikalier.
Någon som egentligen blev utmattad av att vandra runt i den lokala mataffären.

Hon skulle börja ta ansvar.


Kommentarer
Postat av: Bullen

Hej! Var går du på dagvård? Känner igen mig lite i din beskrivning... :)



Kram!

2009-12-10 @ 00:51:45
URL: http://vaniljbullen.webblogg.se/
Postat av: Bullen

Nej, jag gick i Göteborg. Men jag slutade för ett halvår sedan...



Har varit sjuk i fem år och det känns bara väldigt frustrerande att jag trots ett års behandling fortfarande får återfall och fortfarande har en massa livsmedel som jag inte kan hantera. Men det är väll bara att ha tålamod och ta en sak i taget och tro att man en dag kommer vara helt frisk...

2009-12-10 @ 08:18:54
URL: http://vaniljbullen.webblogg.se/
Postat av: Bullen

Jag har hjälp från utsidan och har en behandling som passar mig bra, håller dock på att trappa ner den nu och det känns läskigt och lite oroligt...



Nyfiken: Vad är det som skiljer din behandling från andra?

- B

2009-12-10 @ 08:44:25
URL: http://vaniljbullen.webblogg.se/
Postat av: Bullen

Okej, jag fattar nog inte riktigt skillnaden. På det stället jag var på började man jobba med den fysiska delen av ätstörningen och när man kommit upp i normalt BMI (om man behövde det) eller fått till ett regelbundet ätande så började man jobba med orsaker och psykiska "problem". Det handlar ju både om vad och hur man äter, tänker jag. Tillräckligt mycket och varierat. Och ingen blev utsparkad för att de var normalviktiga... För ätstörningen sitter inte i vikten, utan i huvudet.



Så, jag ser ingen större skillnad...



Hoppas att du får en bra helg!

2009-12-10 @ 08:59:26
URL: http://vaniljbullen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0