Att klyvas i bitar

Plötsligt kan allting att röra sig emot en,
attraheras mot ens riktning för att sedan slå ihop och efteråt falla ned i bitar.
Fastän det inte gått en lång tid alls, tycks jag bli allt mer kluven och delas i två bitar.
Kan inte sluta tänka, kan inte lämnas ifred utav dessa vindar.
Ibland kan jag inte göra någonting annat än att stirra ut in
i ingenstans och låta en ensam tår rinna ned för min högra kind.
Mitt i allt... vet en i slutändan inte ens om vem den är.

Allting på grund av att mitt första uppföljningssamtal på
ätstörningskliniken är i övermorgon, på onsdag.
Vad jag skall känna inför det, vilket parti att ta är det som särar mig själv i minst två delar.
Friheten har sitt ultimata, sitt gyllene värde. Saken i sig att kunna välja och ta vad som helst.
Detta kontrat emot faktumet att de omkring mig yttrar annorlunda ting.
Min äldre systers ord om att jag gått ned i vikt med den allvarliga tonen. Att jag vägde för lite.
Överraskningen jag kunde känna inombords då min pappa igår under lunchen
sade att jag skulle ta en till köttbit, sedan följt av

"Du får inte fucka upp det där igen".

Det var den första gången han sagt någonting sådant till mig.
Innan hade han endast sagt saker som om fullkomligt empatilöst, att det bara var att äta.
På en och samma gång som det hittills så pass sällsynta visade sig, föll en klump nedför halsen.
Först min syster, sedan dessutom han.
Följt av att min såkallade byst kunde liknas med en planka.

Så varför såg inte jag det på detta vis då?
Varför kunde jag vid vissa få, få tillfällen känna mig tillfreds i spegeln
och under de allra flesta känna mig som ett berg? Med låren ifrån helvetet?
Känna mig fulländat vedervärdig och äcklig momentet
mina svarta strumpbyxor dragits av benen? Hemska flicka, hemska människa.

(bilden är ifrån deviantart.com)

Innerts inne önskar jag att jag kunde veta vilken roll att ta som betraktaren i spegelbilden.
Som den sympatiska människan, vilken sätter handen på den andres axel längs orden

"Det blir bättre, tro mig"...

eller som den dömande

"Försök inte lägga över detta på någon annan,
det var du själv som sänkte ned dig till det hela".

----

Till vanlighetendär jag brukar träna min yoga,
satt instruktören som vanligt med benen korsade och uppdaterade deltagarna om astronomi,
vilka planeter com vandrat över och korsat vilka stjärntecken.
Den närmaste tiden skulle för många innebära en hel del vacklande.
Hur så pass många försöker hålla ting kvar inombords och hålla ned huvudet under sanden.
"Ta tag i skiten", sade han leendes.

Enligt vad jag kände inombords...
kunde det lika gärna ha varit endast oss två i salen.
Varför, därför att han omedvetet och utan en enda aning abstrakt riktade allt detta mot mig.
I alla fall utifrån mitt eget perspektiv.

-"Du menar alltså att om man känner sig ostadig, att man skall ta tjuren i hornen?"-,

formade mina egna läppar utan uttalade ord.

Mitt i allt detta, kunde det diffusa omvandlas till att bli mer klart.
Låt en säga att de åter skulle ta in mig till behandlingen igen,
då skulle jag i alla fall ta en direkt kontakt med det hela.
Betrakta mörkret med mina egna bara ögon.
Ögonen vänjer sig med det först till tyckes becksvarta,
vilket längs anpassandet kan börja ta former och skepnader.
Kortaste tiden för behandling är tre månader,
så skulle jag om så hända börja direkt, skulle en månad återstå tills Japan.
Vissa klossar är redan sedan två år utav behandling uppstaplade på marken,
nu återstår tornen och att lägga tak.


Kommentarer
Postat av: Mia

Hej!

hur går det för dig? Saknar dina ord men förstår om du måste fokusera på annat just nu. Din blogg och dina ord har verkligen fångat mig, kanske för att jag känner igen s många av dina tankar hos mig själv.

Hoppas i alla falla att du har det så bra som du kan, och att du tar hand om dig!

Kramar Mia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0