Till ett nytt kapitel

Utan att kunna göra någonting annat än att dra en djup suck och rycka axlarna
fick jag ta emot faktumet att det fick bli en extra lektion på torsdagen
då jag under rasten drog iväg för att hinna till min samtalstid på ätstörningskliniken.
Skulle jag ta samtalet så lite som en vecka senare,
skulle jag vara tvungen till att åter skriva och fylla i alla dessa mängder av enkäter.

Idag hade jag dock bestämt mig för att välja det ena före det andra.
Ta i tag och prioritera det som kändes viktigast.
Denna dag skulle jag ses med min behandlare och tillsammans gå igenom
vad jag skrivit under testfriskskrivningens alla pappersark.

--

--

Skulle dessa resultat räcka till, skulle även jag få vara en av alla de patienterna
vilka, under min betraktan, vandrat igenom korridoren samman
med ett leende och en liten blombukett.
Kanske kunde man jämföra denna känsla med ett barn som såg på en brud i sin vita klänning.
Inte ett enda uns utav tyngd på axlarna, med ett vida leende och
vinkande farväl till alla de som endast kunde sitta och titta på ifrån sofforna i samlingsrummet.
"Det här är den sista gången som ni ser mig här~" hade en av dem alla uttryckt sig.
Vad de alla delade för någonting gemensamt, var att de var friskskrivna.

Jag kommer nog troligen aldrig att glömma bort den där känslan som jag bar på
då den som skrivits in till behandlingen närmast efter mig stod där med buketten i hand.
Hon, som inte ens kommit in en vecka efter mig,
medan jag fortsatt hade ett fullt matschema och inte ens fick ta spontana promenader.
Uppgivenheten inombords. Den ekande påstående tanken om att jag inte ansträngt mig ett enda dugg.

--

--

När vi väl hade satt oss ned i ett ledigt sådant av behandlarnas kontor,
lade hon ned en liten hög utav olika pappersark och stenciler.
Överst låg det som hade de sju stycken friskhetskriterierna nedskrivna på sig.
Och som uttryckt sig innan uppfyllde jag antalet av fem stycken,
vilket i sig gav upphovet till en partiell remiss.
Vad som inte kunde kryssas av var punkterna vilka kretsade kring hunger- och mättnadskänslor,
samt faktumet ifall tankar kretsande kring mat upplevs som besvärande.

Dock hade jag inte haft någon som helst aning om att allting skulle ske denna dag av alla.
Orden om att detta tillfälle skulle vara vårt sista samtal
och att jag skulle komma på uppföljningssamtal hos en annan behandlare i framtiden.
Plötsligt tycktes inte mina fötter mentalt talat stå kvar på grunden längre.
Mitt i allt känner man inte sig så säker och stadig i ryggraden längre...

--

"... så jag kommer alltså inte att få en bukett som de alla andra,
eftersom att jag endast får en partiell remiss?"

"Ja, de är egentligen för de som blir fullkomligt friskskrivna.
Då det är en fullskrivning brukar vi dessutom vara flera personer och
behandlare under samtalet"

"Men du har kommit så otroligt långt, ansträngt dig så mycket.
Och du har gjort mig väldigt stolt"

Desto mer vi talade med varandra, desto mer ting som hon yttrade...
tycktes allting stiga sig upp inuti mitt huvud.
Plötsligt dansade tårarna på kanten, nära att falla. Mitt i allt så föll de.
Ibland verkade det som om min röst krampat ihop sig så pass att det gjorde ont.

"Ä-är jag den patient som du har haft längst, eller?"

"Ja, det är du faktiskt"
"Och minns du vad det var som jag skrev på den första sidan i
det där blocket som du fick uppgift att skriva positiva ting i förut?"

"Victory"

"Just det! "Victoria betyder seger"~"
"Du må inte få en bukett, men av mig får du i alla fall unna dig själv och gå på bio~",

höll hon ut två stycken presentkort ifrån SF bio med ett leende.
Samtidigt som det inte fanns något att göra åt saken med blommorna,
fanns djupt inombords den där önskan om att ha fått någonting konkret, att hålla i och spara.
Det enda som kunde göras var att le som tacksamhet.

"Och vet du vad som gjort mig så otroligt glad?"

"Vad då"

"Tillfällen som de dagarna som du började komma in till kliniken då det vara sken om dig,
då du började kunna skämta med både A och mig.
Jag tror att det allra roligaste var den dagen då du kom och berättade om den där killen
och hur han haft känslor för dig, du inte, och visade mig alla de där sms:en~"
"Det händer verkligen saker i ditt liv. Du läser på universitetet, tränar yoga
- skall till och med förhoppningsvis åka till Japan i höst!
Och det har inte ens jag som är 2- gjort skall du veta"

--

"Är det någonting mer som du undrar över, eller vill säga?"

"Jo... eftersom att jag ändå inte kommer att få den där buketten som alla andra fått...
skulle det vara okej att fråga A ifall hon kan ta ett kort på oss tillsammans...~"

"... självklart", svarade hon tillbaka med ett lättsamt leende på läpparna.

Efter kanske en dryga halv minut kom de båda tillbaka ifrån sitt gemensamma kontor,
A samman med orden "Jaha, då var det alltså dags!".
Då jag gav henne min kamera, "Ååh, tack och lov!",

"Jag var orolig över att du skulle ha med dig en sådan där systemkamera~"

"Nej, min rygg skulle nog inte vara så lycklig ifall den följde med varje dag~"

Tillsammans vandrade vi tre till matsalsrummet, där vi alltid suttit och ätit tillsammans klockan tolv.
Min behandlare och jag ställde oss bredvid varandra, framför den vida vita tavlan.
Exakt som jag sett framför mig, hade jag inte omvandlats till någon fotogenisk varelse.
Men huvudsaken var dock att jag hade ett fotografi att hålla mig vid längre fram.

Under den sista omfamningen fanns den omedvetna, medvetna viljan till att inte släppa taget.
Istället höll armarna sig om starkare ibland och tårarna rann utav ren automatik.
Rösten tycktes börja försvinna och bröstkorgen smärta simultant.

----

Idag fick jag en partiell remiss. I andra ord blev jag praktiskt taget friskskriven.
Jag fick inte den där buketten som jag kunde betrakta de andra gåendes igenom korridoren med,
inget sådant där viftande runt med händerna till de andra,
sägandes ord som att det är den sista gången de skulle se mig.

Momentet dörren slogs igen bakom mig, tog mina steg mig fram till spegeln hissarna emellan.
Ögonen var knallröda. Mellan ögonbrynen fann sig den där lilla gropen,
vilken alltid visade sig när känslorna övermannade mitt sinne.
På något sätt och vis tycktes ett alltför stort vaakum eka inuti min insida.
Det gjorde ont, jag ville springa in och tillbaka.
Likt barnet som springer tillbaka till sin säkerhet,
till den person som jag lutat emot, litat på mest av dem alla under de senaste två åren.
Plötsligt skall allting ha blåst bortom ens grepp och synhåll.

Utanför tycktes regnet ha tagit ett moments ro, det var pölarna och kylan som hållit sig kvar.
Med de redan nedkylda fingertopparna drog jag ut mobilen och såg på kontakten "Mamma".
Ett missat samtal ifrån henne. Djupt andetag, ett stannande till.

-"Hallå?"-

"Hej..."

-"Vad var det då?"-

"..."

-"..."-

"... -sniff-"

-"... men är det något fel, Victoria?"-

"... jag... gick igenom en partiell remiss idag"

-"Vad det blåser... en vad?"-

--

"... en partiell remiss"

-"Vad är det då?"-

"S-sa... praktiskt taget samma sak som en friskskrivning...",

var det som jag kunde få ut i ord, längs att någonting rann nedför min kind.

-"Men vad säger du? Verkligen?"-,

hördes en alltmer lättsammare röst säga på den andra sidan luren.
Plötsligt tycktes mer och mer rinna ned på led.
Hade inte regnet kort innan fallit ned på marken hade viljan troligtvis varit alltför stark
att jag hukat mig ned på marken med händerna för ögonen. Släppt telefonen ur min hand.
Världen tycktes abstrakt falla ihop och isär.

-"Men du får ju inte vara ledsen, Victoria!
Så länge som du har kämpat, var stolt över dig själv
- det är ju den här dagen som vi alla längtat efter så"-

Jag visste det, jag visste det allt för väl.
Att livet är en bok, och att man förr eller senare vänder sida till ett nytt kapitel.


Kommentarer
Postat av: alis

Jag har följt din blogg länge nu, men inte kommenterat, men nu kunde jag inte längre låta bli. Vill bara skicka dig en hel mängd med styrkekramar. Du har verkligen varit stark och modig och jag är övertygad om att om du fortsätter på samma vis så finns inga gränser för hur långt du kan nå!

Alla ord känns egentligen överflödiga. Men Grattis! Och sluta ALDRIG att skriva, du har en fantastisk gåva att formulera dig i ord, jag beundrar dig mycket.

2011-05-03 @ 22:44:40
Postat av: Victoria

svar till alis:

Vad roligt att du följt min blogg och dina ord gjorde mig verkligen varm om hjärtat.

Egentligen hade jag tänkt mig från början att skriva tills jag blev friskskriven, men jag kommer nog att fortsätta lite ändå då folk verkar uppskatta det jag skriver~



kramar

2011-05-03 @ 23:07:26
Postat av: [kampen tillbaka]

Åhh Victoria, du är så braa gumman!!!!

Jag ser verkligen upp till dig,du har en sådan enorm styrka.. fortsätt kämpa du fixar detta.

MASSOR MED STYRKEKRAMAR !!!:)

2011-05-03 @ 23:25:18
URL: http://mergimebytyqi.webblogg.se/
Postat av: Victoria

Sv: Hehe, ja visst är det störande! Det blir ju liksom ett helt annat namn... ;)



Fortsätt kämpa! :)

2011-05-04 @ 11:28:55
URL: http://frukostera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0