En pannacotta

Det har inte varit något uppdaterande här på ett tag då jag praktiskt taget haft en långhelg
ifrån min laptop samtidigt som midsommarfirandet uppe i Öregrund.

I fjol låg mitt sinnelag nere i backen, ville om möjligt slå igen dörren och inte komma ut igen.
Det brukade främst fungera på det sättet under högtiderna av någon orsak,
som om min livssituation skulle förstärkas i kontrast hand i hand med alla prydnader.
Detta år skulle jag dock inte sitta "fastlåst" med en tallriksvåg
och endast kunna betrakta medan folk åt så pass enkla ting som knäckebröd med pålägg till.
Känslan inombords kunde tänkas som att gräset inte endast var grönare på den andra sidan,
eftersom att där omgavs allting även utav regnbågar i skyn, träd blommade ut.

Samtidigt... innebar dock den där elektriska maskinen en inbyggd säkerhet.
Att ingenting som helst kunde gå fel. Istället för att vaja på linan i luften,
stod båda fötterna nere på den daskigt grå asfalten.

Dock skulle detta vara ett nytt år, ett nytt kapitel att läsa sig igenom.
Nu skulle jag stå med direkt ögonkontakt riktad emot faktumet
att jag yttrat att jag skulle göra citronpannacotta till dessert.
Ingenstans att fly nu, lilla flicka. För nu har du själv grävt upp stigen att vandra längs.
Äta en dessert efter en måltid kunde jag knappt minnas när jag sist gjort
då det alltid varit någonting som jag undivikt på alla bekostnad.

Men hur svåra saker och ting än tycks vara, så kan inte ens liv cirkulera kring detaljerna.
Så det börjar blinka rött inombords.
På en och samma gång äter dock folk desserter utan några som helst problem.
Du har funnit ett vurmande intresse för att laga mat, för att baka.
"Man äter vad man lagar", som din behandlare alltid brukade säga med sitt självsäkra leende.

--

[Min citronpannacotta blev glatt uppskattad verkade det som
då varenda människa vid bordet praktiskt taget slickade rent.]

--

Jag har långsamt lärt mig själv att man kan ta små ting emellan.
Att plocka upp de små blodröda smultronen som lyste vid sidan av grusvägen
var någonting som jag inte kunnat göra sedan innan gymnasiet.
Och den känslan i sig ger en sådan otrolig bekräftelse inifrån och ut.
Sedan jag hittat ett särskilt tunt sesamknäcke äter jag knäckebröd till varje måltid
därför att bara att. Därför att nu är det tillåtet, ingen yttrar att det inte fungerar på det viset.

På en och samma gång sitter den där oroliga klumpen i mitt svalg.
Då jag exempelvis ser ting som att jag blivit platt där min byst egentligen skall sitta.
Att min rostfärgade behå som normalt suttit som skinnet lämnar ett hålrum luft.
Det är då man endats kan svälja och titta sig omkring i funderan över vad att göra...
och ändå har inte det nedre partiet av min kroppsbyggnad förändrats alls enligt spegelbilden.
Sträcker och sätter jag mina händer emot badrumsspegeln, dock,
är axlarna kantiga samman med att armarna är "för" raka.

Med den ständigt änglsan över mitt andra uppkommande uppföljningssamtal den 5:e juli.
yttras ett tyst ord om att jag inte får hålla inne på maten, utan äta till fullo.
... vilket i slutändan inte resulterar på samma vis.
Det blir utav ren automatik att kolhydraterna som mest blir hälften av vad
den elektriska tallriksvågen skulle ha begärt. Pannan nedvänd i brist på självtillit.

Knogen ned i bordet.
Fram tills samtalet har jag bestämt mig för att äta. Understruket äta.
Skall njuta av vad jag känner mig för att äta, inte lägga över tyngden på vid
hur många tillfällen som jag ätit "laddade" ting och sluta upp i gråt
vilket jag gjorde efter midsommarfirandets söta enligt mina ögon blivit för många.
Inga grumliga och svartvita tankar och idéer om att sådana ting i en alltför stor
mängd skulle få min hy att bryta ut och bli fet.

Min vikt hade minskat till det senaste samtalet,
vilket betyder att jag endast skulle behöva att kompensera det.


Kommentarer
Postat av: tora juhlin♥

SVAR: kul att du gillade det ! :)

2011-07-01 @ 14:52:56
URL: http://torastyle.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Sv: Jag vet inte måtten eftersom jag bara blandade lite som jag tyckte :/ <3

2011-07-01 @ 21:36:47
URL: http://thingsyouremember.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0