Linser

Ens kropp, dess ansikte. Blicken. Detta som speglar i ens spegelbild.
Vad ser man egentligen reflektionen?
Ärlighet, lögn, eller rent utav saker som man inte kan förstå sig på?

För var dag verkar jag möttas av en och en annan annorlunda nyans i form av
en kommentar från en annan människas läppar, eller en fråga från mitt sinne.

--
"Har du gått ned i vikt igen?"
--

Varenda gång som jag ser mig själv i spegelbilden,
hör jag min mammas citerade ord eka inuti huvudet på mig.
Och varenda gång är det ett turbulent vridande av diffusa känslor till svars.

Var gång som jag drar mods till mig att dra på mig mina "nya"
jeans, drar jag av mig dem momentet efter att jag sett mina lår,
samt magens form då knappen knäppts.
De följde med mig hem för månader sedan och har sedan dess legat i garderobslådan.
Jag vågar inte, jag har inte ryggraden till att bära dem under en hel dag.
Och i dess plats sitter jag i bekvämlighetszonen i form av strumpbyxor och kjol.

Samtidigt kan det finnas vissa tillfällen då jag stannar till och vrider mig över
hur det kan komma sig att min svank går in så pass mycket i det röda, hängande Monki-linnet.
Men drar jag upp det linnet, försvinner känslan av att vara "smal" direkt.
Då ser jag en mage i dess plats, som jag hellre döljer.

Hur pass nära, vilken vinkel, typ av plagg...
hur kan det komma sig att sådana detaljer kan få mina ögon att se så pass olika vis?

---



--
"Hur kan du tycka att dina lår är så stora, du som har så pass små sådana?"
--

Åker strumpbyxorna av, står jag där med enorma lår.
Känner jag på dem medan jag står, kan jag inte gripa tag och dra i något löst hängande fett.

Världen har visst sina olika styrkor på linser.

Kommentarer
Postat av: michaela

gud vad jag känner igen mig i det här. jag kan inte heller ha byxor på mig. kjol och klänning eller lååånga tröor och tunikor är det enda som gäller.. uuh.

2010-11-16 @ 12:44:03
URL: http://understarlight.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0