Lika och olika

Dagen i sig har varit... regnig och kall vädervis, och det har ju allt kännts av sig~!
Det finns ingenting bättre än att dra sig själv till universitetet under ett
peppande snöblask om ironin skall flöda till fullo... men det är ju ändå nyttigt.
Jag får iallafall ett gott samvete av att självstudera på universitetsbiblioteket,
även fast det tröttar ur mig rejält.

Alla folkmassor som helt enkelt smälls ihop till en tusande mängd av intryck för mitt huvud
har trots allt sina nackdelar i sig.
Och sedan de reflekterande tankarna över hur jag "kräkts ut" ord över mamma
på grund av desperation och en ren uppgivenhet... det tär på min moral.

Tankarna gled isär ju mer jag satt och fokusera i mitt kompendium.
Ett skrivande omvandlades till ett enda stort klotter av snirklande cirklar på nästa sida.
Jag var så trött, så trött att det kändes som ett litet gott jubel då
det var tid att åka in till stan för att träffa min coach och fika.

Ordet "fika" lät något distant inuti mitt huvud efter att ha suttit ned på universitet under dagen...
Ingen rörelse, ingen kompensation i andra ord. Och det var en god sak att öva på.

Efter ett litet promenerande på Sofo, satte vi oss ned på ett fik som mitt schema sade
- det fick bli en "snickerskaka" med en liten latte till det~

En sak som är så speciellt med att umgås med min coach, som själv haft ätstörningar förr,
är hur jag ibland ändå kan lägga märke till dessa ting som fortfarande finns där hos henne.
I början innan jag ens visste om hennes förflutna,
kunde jag näst intill jubla inombords över att jag hittat en till nyttig människa.
... Vilket senare visade sig vara en av "samma sort" som mig själv.

Och det där med att vara nyttig i tankesättet, det har jag ju sett själv på hemmaplan
hos min syster som själv haft ätstörningar
- som exempelvis dricker en aloe vera-shot var morgon. Och det vet jag ingen annan som gör.
Så det var ju inte så konstigt vilken förbannad tortyr det var för mig då jag väl fått mitt matschema,
att se henne komma och fråga ifall hon kunde ta ifrån mitt nyttighetsförråd.
Varje gång hon var hemma. Just hon som var en slags förebild för mig, en som jag såg upp till.
Vissa dagar kunde jag få raseriutbrott över den vedervärdiga orättvisan som rådde.
Jag grät. Och det rejält.

Men det var då, och nu är nu.
Och denna längtan finns fortfarande där inom mig.
Fast jag vägrar åtminstone inte att dricka svart té i jämförelse med min coach
för att det inte tillför kroppen lika mycket och för att de innehåller koffeinliknande ting.
Vi är alla olika människor.


 

... och för att inte glömma bort...

så har jag till slut fått en plats i en grupp på Aspergercenter nu i maj~!

Som sagt, det är troligen inte någonting som trollar fram mirakel, men mamma är glad iallafall.

Och det är bland det viktigaste~


 

Annars spenderar jag min kväll genom att lyssna på Beiruts nyaste album och målar~


Kommentarer
Postat av: Martina

Tjejen, nyttighet är en definitionsfråga. Vad som är nyttigt för en person är inte detsamma för en annan. När man är fri från en ätstörning och mån om sig själv kan man välja hur man vill leva, vad man vill äta och vad man vill göra. Det finns inget som säger att man måste äta t.ex. godis för att man är frisk, men om man väljer bort det av en ätstörd anledning är det en annan sak. Du kan också bli fri och forma ditt liv utifrån hur du själv vill att det ska se ut, men då måste du först våga släppa kontrollen och vilja dig själv ditt bästa ur ärlig synvinkel, kunna lite på dej själv! Olika behandlingar hjälper i olika lägen och t.ex. Mando är absolut till god hjälp i en fas, men när man ska ta steget över tröskeln tror jag att det behövs något annat.. Och jag kan av erfarenhet säga att MHE-kliniken hjälpt många att bli friska och fria, just för att de väljer att se varje individ och inte sjukdomen, såsom man, tyvärr, gör på andra behandlingar. Friheten ligger inte i att äta på ett visst sätt, utan i att våga vara den man vill vara. Jag hoppas du inte tar illa upp, jag vet bara att du kan må så mycket bättre om du får rätt hjälp på vägen. Ingen annan kan göra dej frisk, men du kan få hjälp att hitta de rätta verktygen. Kram

2010-04-24 @ 11:27:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0