Att vara

Vi hade bestämt en tid för mig med ett samtal med nutritionisten för att prata.
Vissa saker var jag klart medveten om att det skulle handla om, matschemat, vad att träna på, mer.

Men så fort jag satt mig ned så kom det en fråga.

"Efter att du börjat behandlingen, vad tycker du har förändrats? Hur de är?"

"Äuum, det finns ju både positiva och negativa saker...?"

Typiska lilla jag, letande efter fel.

"Ja, men om vi talar om de mer positiva sakerna"

"Um..."

Hur många gånger jag än fått den här frågan, så var jag fortsatt tom på ord.
Det fanns saker allt.
Samtidigt som jag visste, så visste jag inte vad.
Istället för att komma in på de mer "djupa" tingen, så blev mina ord de mer ytliga.

"Mer variation i maten...", "Jag fryser inte"

"Jaha, någonting mer?"

"Jag...uhh. Istället för att för det mesta vara likgiltig, så... "dalar" mina känslor"

Det var så och ingen tvekan om den saken.
Istället för att vara kontinuerligt "grå", så kunde mitt känslomässiga jag stupa i kvarten.
Från att vara på ett vardagligt humör, så kunde allting mitt i allting falla ned till ett värre stadie än då jag mådde dåligt förr.
Jag hade varit van med att vara grå,
men nu bestod jag av de allra starkaste och genomskärande kontrasterna som bröt med varandra.
Det var inte heller vad jag eftersträvade.

"Jag menar, jag mådde dåligt förut, det vet jag. Men så som min mage blivit av stress nu på sistone - det är inte heller normalt...!"

---

---

"För dig så handlar det troligen främst om att hitta saker att göra, det är dokumenterat att man mår bättre av det.
Och jag säger inte att du försöker. Du umgås med dina systrar, försöker hitta på olika slags ting"

Och det var jag trött på.
Att genom alla mina år försökt och försökt.
På ett eller ett annat sätt blivit nekad, lämnad när jag sökt hjälp.
Jag hatade det faktumet.

"Jag... jag gick till en slags "Mental tränging"-kurs som jag anmält mig till nu i måndags.
Att höra hur människorna pratade om låg självkänsla och så.
Hur ledarna berättade om några par exempel om hur människor med olika mycket självkänsla var..."

"Jaha"

""Johanna är en person som sätter krav på både sig själv och sin omgivning. Hon känner att hon vill bör göra nyttiga saker av sin tid, hon undrar hur folk ens hinner med allting"... och när de frågade ifall någon hade en annan i sin omgivning som var på det här sättet... "Nää, VERKLIGEN inte" pressade min bordsgranne ut ur sig.
För guds skull, hon kunde ju fan lika gärna ha sagt "Nää, vem fan vill umgås med en sådan person".
Men det var ju jag. Jag kände igen mig i det... jag sade det.
"Jag... jag känner faktiskt igen mig i det. Väldigt mycket faktiskt""

"Och vad sade de?"

"De satt tyst. Satt tyst i kanske fem sekunder och sedan "Och sen så tycker jag att...".
De ignorerade faktumet att jag hade sagt det"

Jag kunde känna hur det började bli tungt inuti mitt bröst.

"Och sedan när de kom in på hur vissa människor oroar sig i förväg.
Då sade min andra bordsgranne "Och det värsta av allt, det är ju de som grämer sig över det förflutna!", "Jag menar, "Get a life!"..."

Tårarna rann nedför min kind.
Det gjorde ont, så ont.
Mina knogar pressade så att de skakade.

---

---

Medan jag satt mig ned på bussen som skulle ta mig hem, så såg jag ut igenom det smutsiga fönstret.
Jag såg på alla de slags människorna som satt i rad på bussen.
För guds skull, nu hade jag än en gång läckt ur mina känslor under ett samtal.
Vad var det med mig egentligen.
Känslor var det... jag blundade mina ögon och kunde se.
Minnas och se hur det kändes första gången jag någonsin skrattade sedan jag påbörjat min behandling.
Hur overkligt det kändes för mig, och det såg ut att vara för min familj som satt runtom matbordet vid middagstiden.
Att jag inte kunde tro det, skrattade jag?

Skratt, det är och var någonting naturligt för de allra normalaste människor, dock inte för mig.
Yngre år av depression, det kom inte längs med min ätstörning.
Det lindrades av den... innan jag började gå emot den genom behandlingen.
Att slå ned det enda som varit ljuset av ens liv, den som inte suttit i den sitsen, den kunde inte förstå.
Det var overkligt för den.

Då jag drog fram min MP3-spelare och gled igenom spellistorna så såg jag minnen av dem.
Vissa låtar hade betydelse för mig, för jag kunde minnas vart jag varit och hur jag mått medan de suttit inuti mina lurar.
Jag knäppte på dem, en och en.
Låten som hade en roll då jag satt där på sängen med en längtan efter döden.
Låten då jag vandrade runt i ett vilorum, rörde vid den stora tavlan där inne som hade en oljemålning som motiv.
Hur jag vid vissa tillfällen snurrade runt i cirklar för mig själv, då jag ville drömma mig bort och vara med de dansande människorna i ens musikvideo.
Jag kunde känna dem alla, alla de känslorna, hur nostalgin gjorde ont medan den svävade inuti längs mina öron.


("Det värsta av allt, det är ju de som sitter och grämer sig över det förflutna!",
"Jag menar, "Get a life!"")

Kanske har jag inte ett liv, kanske inte.
Men vad som än sker, så kommer alltid mitt förflutna bestå av en del i mitt liv.
Det har byggt vem jag är som person från grunden.
Det är vad jag är.

Kommentarer
Postat av: Pee

Tänk inte så mycket på vad de andra säger.

Antingen så är de så jävla lyckliga i sina liv som de verkar och grattis till dem isåfall eller så är de bara så totalt jävla omedvetna om sina egna tankar och känslor att de inte vet om att de i själv verket ständigt lever i både det förflutna och i framtiden.

Eller så låtsas de för att det får dem att känna sig bättre inför de andra som är så ärliga att de inte låtsas.



Får man fråga varför de attenderar en kurs i mental träning om de är så fulländade att de ändå inte behöver det??

2009-10-29 @ 19:09:59
URL: http://a-dirty-pretty-thing.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0