Att vara mänsklig

Kryssarvägen 8. En trappa ned till källaren.
"Medborgarskolan" på en skylt som prydde dörren.

Igår, måndags, så skulle jag på en kurs i "Mental träning" som jag anmält mig till tidigare i höst.
Varför var eftersom att jag ville ha någonting extra på fritiden,
sedan så var det just ordet "mental" som lockade mig.
Att må bra, det var vad jag ville göra.

Då jag öppnade dörren, så kunde jag höra en svag avkopplingsmusik.
Folks skratt och samtal hördes i bakgrunden och
när jag tittade in så stod det värmeljus tända på ett avlångt bord.

"Äum, är det här den mentala träningen...?"

"Ahh, du måste vara Victoria~", hälsade en medelålderskvinna med ett leende.

Så det hade alltså bara varit jag som inte varit med under det första kurstillfället.
Den fördömda magen och dess problem.

Då jag såg mig omkring, så var det främst småbarnsmammor, vissa hade barnbarn.
Men åldern spelade ingen roll.
De skrattade, log mot varandra runtom bordet.
Att se dem fick mig att ifrågasätta allting.
Hade vi ens någonting gemensamt, så olika deras liv var och skilde sig från mitt eget
Långsamt växte det en spänd känsla inom mig.

Avkopplingsövningar där vi skulle föreställa oss att vi packade ned alla våra negativa saker i en väska och slängde dem.
Fokusera våra sinnen och blickarna på ljusen som var placerade omkring.
Berättelseexempel på hur en människa med en bättre eller en sämre självkänsla såg ut.

"Johanna ställer höga krav.
Både på sig själv och hennes omgivning.
Hon vill att allting ska vara tillfredsställande, så hon stressar ut sig själv.
Hon vill känna att hon alltid gör någonting "nyttigt" av tiden.
Hon har ingen fritid, förstår inte hur alla andra hinner med.."

"Hur är det, känner ni någon i er omgivning som liknar den här personen?"

("D-det är ju jag...!")

"Nää, VERKLIGEN inte~", tryckte min äldre bordsgranne ur sig.
Så som hon använde sina toner kunde hon lika gärna ha uttryckt sig med
"Vem fan vill vara med en sådan~".

På ett sätt så tog jag illa upp.

("Ingen människa är för fan perfekt - vi är alla olika!!
Vi är människor!")
"Äum, det... jag känner faktiskt igen mig i det där... väldigt mycket för att vara ärlig"

De såg på mig och satt tyst.
Tystnad i ett par sekunder.

"-Och sen så är det så att-"

De vände sig ifrån det så enkelt alltså.
Spikade upp ett slags leende på sina ansikten för att visa att "Oj, vad trevligt det är här".
Jag började se mig omkring på dem, på deras ansiktsuttryck.

---

---

Efter ett tag så tog de upp om hur vissa människor oroade sig för saker i förtid,
hur svårt det kunde vara för vissa att leva i nuet.

"Och värst av allt - det är ju de som grämer sig i det förflutna!"

"Ja, eller hur! Alltså, jag menar, "Get a life!""

-Hahaha-Hohoho-

Jag släppte ned min hand som jag stöttat mitt huvud med, ned i bordet.

("V-vad är det med er, människor...?!")

Jag kunde bara inte greppa det.
Vad var de här för egentligen?
Jag trodde att det här skulle vara en "Mental träning", inte en "Mental misshandel".
Vilja lära sig om hur en välmående självkänsla gick till, inte sparkla och hyckla de som redan låg ned på marken.

Att de satt där och skrockade om att "Åhh, jag har en så dålig självkänsla~"
"Hahaha, jag med~!"

Vilka var dessa människor??
Jag kände igen mig i även den "förflutna" delen.
Men jag öppnade inte min mun, jag ville inte att det ännu en gång skulle bli den där fem-sekunders-tystnaden och sedan det kvickt utbytta samtalsämnet.
Min mun hölls stängd, jag sade knappt ett ord.
Ifall någonting skulle komma ut, så skulle det troligen vara helt fel ord.

Jag var så trött, det tog min energi.
Medan jag nästan föll ihop av sömn, så var min blick kontinuerligt fäst vid den blå väggklockan.

("...sju minuter kvar... fem minuter kvar.... tre förbannade minuter över...!")

---

Mammas audi stod där och väntade på mig ute i regnrusket.
Så som jag älskade den den här korta stunden när jag stod framför den.

"Hur var det, Victoria?" log mamma som satt där förväntansfull i förarsätet.

"..."

"Är det någonting fel?"

"Jag är bara trött. Måste jag prata nu"

Att sitta där medan vi drog igenom skyfallet.
Jag vet att det inte är möjligt, men den stunden så kändes det verkligen som om regnet kände med mig.
De fällde de tårar åt mig som jag själv inte kunde få ut.
Jag orkade inte tänka utan lutade mitt huvud emot fönstret.
Räknade hur många "tårar" som rann ned längs fönstrets utsida.

Vad var normalt, vad var mänskligt.

Just den sekunden så började radion spela The Killers "Human".
Vilket tillfälle.



Regnet hade någonting att berätta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0