Japans egen godispåse

Bort ifrån temat lite, men eftersom att det är asienfestivalen på Östasiatiska muséet
nu den tolfte september(där jag definitivt kommer köpa melon- och currybröd),
så tänkte jag göra ett litet japaninfluerat inlägg.

Precis som jag gjort något inlägg om musik förr,
så tar jag fram några typer som det japanska urvalet har att erbjuda en.

Smaken är som baken kan man väl ändå säga,
men det finns så mycket som inte ens finns att existera i den svenska musiken.
Bisarrhet, übersöthet, eller helt enkelt över kanten...
men ändå finns det så mycket som jag helt enkelt älskar för att det är så alternativt~!
(Lyssnar sönder alternativ musik som är ny för mina öron)

Den första gången som jag kom i kontakt med musik var...
ganska typiskt nog genom introt "invoke" till en mechaanime
(anime med krigarrobotar/ inte transformers)
som min bror visade mig då jag var 14 år... vilket fick mig falla fullkomligt.
Diskanta ljud, technoartat och bara främmande.
I självfallet lyssnar jag inte på just den slags musiken längre dessa dagar,
men det är fina minnen som en positiv tanke.



(Gick inte att få tag på det själva introt, men i alla fall artistens musikvideo)


Om man bortserfrån att den japanska musiken särskiljer sig något enormt från
vad västländernas musik har att erbjuda...
så är det till exempel vanligt att en välkänd artist sjunger intror till programen som visas på TV.
Intron till animes(som förhoppningsvis alla vet vad det är) har för det mesta populära artister som
får sjunga deras låtar.
Vilket i självfallet inte behöver vara så konstigt eftersom att dessa låtar om tur blir
fruktansvärt populära och frodas upp till miljoner tittare på Youtube~




Haha, varför inte börja med det mest alternativa.
ALI Project(vars karriär började redan 1988) är välkända för sin udda stil,
vilken i andra ord kan kallas för neoklassisk, progressiv rock eller helt enkelt darkwave.
Duon är populära som intromakare till de mer mörkare, kanske lite mer lolitaartade serierna.





Ännu en duo åt det mer ovanliga(dock ibland älskvärda) hållet, Yousei Teikoku(Fairy Empire).
Deras genre kan förklaras som gotisk rock, elektriskt blandat med klassiskt.
Själv skulle jag ha lust att kalla det för lolitarock eftersom att musiken
av en viss orsak får mig att tänka på dockor med skruvlockar...
men jag låter det hålla sig kvar.
Det fanns faktiskt musikvideor med dem på youtube,
men den här låten är en av mina största favoriter...
vilket som ni ser bara fanns som en bild som synd var(väldigt vanligt med japanskt).
Den andra stora favoriten har namnet "Baptize"~




... och sedan kom det till den här som variation.
Dir en Grey är en sådan där tvättäkta hårdrock, och en bisarr sådan som pricken över i:et.
De har haft en, två konserter här i Sverige förut, men inte med mig i publiken dessvärre.
Dock är de en av de mest välkända grupperna utanför Japan
och finns även på Spotify som brytande mot normen.



Ikimono Gakari är namnet på den här lilla gruppen.
En sådan där mysig, mjuk och glad J-pop med det där kännetecknande munspelet i vardera låt.
Blue Bird, som den här låten heter, är deras allra populäraste,
just på grund av att den råkade vara intro till den allra populäraste serien av dem alla~



UVERWorld är en i mängden, bland alla dessa J-rockband med unga killar som
japanerna älskar. Gud, hitta fyra söta pojkar som sjunger bra och ni har en hit,
titta bara på Tackey & Tsubasa... eller Kat-Tun... vilka bara skulle göra listan längre...



Perfume gör en sådan där dansande elektrisk musik som en har svårt att sitta still till.
En trio utav unga tjejer vars videor hör till miljonkategorin.



Och till sist... Gyaruru. Vilket jag bara inte kunde låta bli, haha!
De gjorde endast en singel, vilken sålde bra, sedan hände inget mer.
Det här kariesframkallande är även det som surströmming.
Vissa skriver att de älskar, andra att de är chockade för livet.
Skämmigt, men även jag blir glad och vill dansa med dem...
(finns till och med videor upplagda där folk gör anspråk till dansen)


... det blev ett långt inlägg!
Jag kunde ha tagit väldigt mycket mer
(mina kurskamrater på japanskan hade troligen ha påpekat väldigt väl),
men någonstans får det samtidigt räcka till.

Japans musiksamling är som en en enda stor Gott & Blandat-påse.
Frågan är bara vilken som är din favorit~

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0