En tid, en annan rutin

"Hur står det till idag då?"

"-"

"-Annat än trött?"

"..."
("God damn it...")

"Jag förstår. Så säg mig, Victoria, när är det du går och lägger dig om kvällarna?"

"Uuh... halv elva..."
("Nn-nn")
"... rättare sagt kvart... i... elva..."

Egentligen så var även det en liten blyg, vit lögn.
För att vara ärlig så var de flesta kvällarna närmare åt kvart över.
Det handlade om att jag delvis inte vågade medge det.

För guds skull, jag började även märka att min blick hade
limmat sig fast i antingen golvet eller någon av våras fötter.
Höll händerna oskyldigt för munnen.
Skulle våra ögon mötas,
så skulle jag troligen börja le,
i värsta fall med ett sådant där flin på mina läppar.


"Mhmm, när går du upp och äter din frukost på helgerna då?"

"..."
("Ååh, nej. Nej, nej, nej...")
"Jag... går väl upp och så att jag äter frukost klockan åtta...~"

"Och varför SÅ tidigt?"

Attans, hon hade påbörjat med sin sidas offensiv nu, redo att gå till attack.
Och jag visste, jag var gott medveten om att hon alltid hade
de allra mest fatala slagen och argumenten för att fälla mig.

"Eftersom... att jag behöver äta mitt förmiddagsmål en halvtimme
tidigare för att hinna åka in till staden en bra tid"
"Och du är inne?"

"Hal-tjugo i tolv"

"När går du upp de andra dagarna då?
Det kan ju knappast vara var dag som du åker in till staden~"

"... samma tid"

"... Vilken är?"

"... sju"
("... rättare sagt fem i")

Hon lade ned sitt skrivblock i knät och lutade sig bakåt med rygg och amrbågarna i fåtöljen,
såg på mig direkt med blicken.

"Sju, fattar du inte hur sjukt det egentligen är??
Sju, på helgen? Tro mig,
det finns INGEN som ställer klockan och går upp så pass tidigt på helgen!
Det är knappast normalt"

Innerst inne frågade jag mig själv vad det var som jag egentligen höll på med.
En så pass hård och vass klump i magen och halsen,
och jag drev ändå på med mina defenser.


Hennes frågor angående varför jag behövde vara uppe så enfaldigt tidigt
och mina svar om att jag fungerade bäst på förmiddagen,
att jag kunde studera som allra bäst vid den tiden.

Jag pluggade inte på förmiddagarna,
det gjorde jag näst intill aldrig förutom på söndagarna.

Det handlade om mat. Mat, mat, mat.
Förbränning, tankarna om att ha mer tid emellan mina mål.

"Från och med så skall du varje vardag gå och lägga dig klockan tio.
Du skall ligga i sängen vid den tiden"

("Vad... vad säger hon egentligen...?"),

det fungerade väl inte på det viset?
Det var ju då som jag för det mesta brukade ha tiden att skriva på min blogg,
då jag kunde sitta ifred med min dator på kvällen.

"Och från och med nu så skall du dessutom aldrig
ställa klockan på tidigare än klockan åtta, prick"

"V-vad...?!
Så kan du ju inte göra...!
Det tar ju mycket längre tid att göra i ordning frukosten där hemma!"

"Vi kan ju göra så att du äter din frukost klockan nio istället,
och skjuta på dina måltider en timme~"

"...---!!"

Vad hon anslog var ju den rena tabun.
Vad tänkte hon egentligen??
Mina tankar slog omkull varandra inuti mitt huvud.
Det fick bara inte vara på det här sättet,
det fick det inte.

"Jag förstår dig bara inte.
Du förlorar bara en timme per dag på att sova lite grann mer.
Du blir stressad av att inte ha saker att göra.
Du blir stressad av att ha saker att göra.
- Du blir stressad av ALLTING"

"Dessutom... så skall man inte äta så sent.
Det är inte bra för en"

Hennes händer var allt nära att slå en klapp i luften.

"Där har vi det, äntligen!
Äntligen så fick vi det ur dig.
Det är alla dessa tvång du har angående dina associationer till maten och dess alla tider"

Och hon hade allt rätt.
Verkligen, samtidigt som min klump i magen allt blev större sekundvis.
Hon fick inte ha tanken att jag skulle pressa tillbaka dessa vanor
- de bestod ju av en ren hop av rutiner, de hade jag ju levt med i flera år!

De hade alltid begränsat mig, visst,
men samtidigt så hade de den där "totala säkerheten",
som ingenting fick rubba.
Jag skulle falla ut ur skalet utan den,
det var jag fullkomligt säker på.


"Småäta", vad innebar det ordet egentligen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0