Storlekar och blixtlås

Idag har det varit flera hinder för mig att tackla,
vilka i sig är bra så länge som man tar sig igenom dem.

"What doesn't kill me, only makes me stronger",
som min amerikanske vän David brukar säga.

Pizzan var förutbestämd att jag skulle öva tillsammans med min mamma i stan.
Och samtidigt var den inte det allra värsta att ängsla sig för.
Utan ordet "jeans".
Jeans, jeans, jeans... jag kunde endast höra ett eko utav

"helvete", "helvete", "muffinsform...".

Men självklart, jeans måste man ha. Det har alla människor.
Genomlid provrummets vändor och ha det gjort.
Dock handlade det inte om att bara göra och ha det bakom sig.
Jeans var det samma som panisk ångest, jeans var detsamma som död.
Jag hade inte ett enda par jeans i min garderob,
i alla fall inte ett par som jag burit på över år.

Längs mina komplex och känslan av att ha varit på tok för stor,
hade det alltid varit en tvungen del av vardagen.
Enda tillfällena och tiden som jag funnit tycke för dem
var tiden då jag kunnat se större och större skillnad på gapet mellan blixtlås och mage.
Då hade byxorna varit min ärliga vän,
den som dokumenterade faktumet av minskade kilon.

Samtidigt så kom det ju också den epoken då jag studerade alltför mycket av min tid
och inte hade tiden att ödsla mänger av tid på att prova nya par.
Då jag väl gjorde det när vintern blivit alltför bitande på benen...
passade inget par på mig.
Mina höftben var inte som sugrör, samtidigt som låren inte kunde fylla ut.

"Jag skall väl bara gå upp några kilon... bara så att jag kan ha ett par jeans",

vilket i självfallet inte hände. I dess plats sinade vikten allt och alltmer.
Jag levde i strumpbyxor, jag levde i mina tubkjolar från H&M.
För mina bekvämaste mjukisbyxor gled nedför benen så fort jag tappade fokusen på dem.

--

--

Men hur skulle jag göra nu, då åtminstone ett par jeans var ett måste?
Fastän jag var 20 år, visste jag att min mamma skulle vara tvungen att vara med.
För skulle jag göra det själv, skulle jag bryta ihop.
Varenda gång hittills jag givit det ett försök, hade tårarna alltid runnit i kanor.

Värst av allt, var risken att kunna få se en "muffinsmage", då magen stack ut ovanför kanten.
Att kanske inte ens kunna få knappen igenom hålet, blixtlåset uppdraget.

Troligen förvärrade min kortväxta kropp(154,5cm) det hela,
som att det skulle få mig att se bredare ut än en med ben i milalängder.
Hade en människa längden, hade den rättigheten att också ha baken.

Det var vad som ständigt cirkulerade runt omkring inuti mitt huvud.
Det som alltid hade gjort det, vad som varit mitt mål från början.
Att mina korta ben skulle se lika långa och slanka ut som de andras
genom att de skulle vara smala och stuprörsformade...

"Skall vi gå in där och titta där inne efter jeans då, Victoria?",

pekade mamma med ett motiverande leende och ton.
Vi hade bestämt oss för att vara i köpcentret vid öppningstid,
eftersom att det skulle som minst med folk då.
Det var påfrestande som det var med att handla kläder då jag alltid
skulle distraheras och se på människorna omkring mig.
Först låren, sedan resten av hur de såg ut.
Allting skulle alltid ge mig en sådan ångest.

Hyllorna med jeans kändes som en labyrint för min del,
för jag visste inte vad jag skulle börja någonstans.
Bara ingen av personalen kom och frågade mig...

"-Behöver du hjälp med något~?"

"U-uh, jag kollar lite efter jeans... åt det lite mörkare hållet..."

"Vad har du för storlek då?"

("Där. Hon sade det...!!")
"U-um, jag tror väl att jag är runt omkring 28 och 29...?"

"Kom, så skall jag visa dig några då~!"

Det var och kändes pinsamt.
Jag hade inte ens en blekaste aning om vad jag hade för någon storlek
att jag bara nickade instämmande då hon höll upp ett par framför mig.

"Hojta bara till om du behöver en annan storlek~"

("Hon... verkar trevlig i alla fall...")

Blicken fördes till jeansen jag hängt på kroken i provhytten.
Var jag tvungen, behövde jag verkligen det här...?

Då jag givit det ett försök, blev det en mardröm.
Skicka sms, skicka sms till mamma så att hon
kommer till hytten innan hon från personalen...
Sekunden mamma öppnade skynket fann hon mig gråtandes där inne.
Jag kunde inte knäppa dem, jag kunde inte knäppa jeansen... jag vill dö.

Sekunden efter det, kom den andra bakom mamma frågandes om det satt bra.

("Dra igen skynket mamma, dra igen skynket...!!")

Jag fick inte visa mig så här inför någon annan, med mina knallröda ögon...

"Låt mig se på dem..."

Enligt henne var det inte konstigt alls.
Jeansmärket jag försökt dra på mig hade en särkild, udda design.
Tyget hade inte ett enda uns av stretch i sig.
Modellen passade inte höftbenen.

Vad hon sade lät nästan som ett okänt språk för mina öron.
Det fanns väl ändå bara faktumen smal eller fet. Stor och liten.
Då hon höll upp ett par i stretch i samma storlek, fick jag på mig dem.
Känslan var av att någonting lyste upp inombords.

"Hm... det glappar lite där bak... du måste nog prova en till storlek mindre"

("Men... det är ju en 27:a då")

"Det där paret sitter ju perfekt på dig!
Titta bara på baken, det där är ju en sådan som så många vill ha~"

"Men det sitter lite väl tajt... och så bra är det väl ändå inte att ha en bak?"

"Du, det kan jag allt försäkra dig om.
Det kommer in så många som klagar över att de inte har någonting alls där nere,
som undrar om det skall stoppa i något som fyller ut det"

"Men jag får allt lite muffins av det här paret"

"Och vart då isåfall? Titta på mig - jag har alltmer än vad du har!"

("Men du är ju smal...")

"Och det är allt många som har mer än vad du har.
Det finns ju dem som kommer in och pressar på sig 25 och 26:or
- bara för att de vill ha de storlekarna!
Och då kan man allt prata om att ha en muffinsform till mage~"

("M-människor gör sådant...?
Är det därför alla människor har så pass stuprörssmala ben...?")

--

--

Jag kunde se hur rosande lycklig mamma var då vi stod där i kassan.
Då vi väl gått ut ur affären utbrast hon att

"Du har till slut hittat ett par jeans~!".

En del av mig kunde inte tro det.
Varken att jag hittat ett par jeans och att det inte var större än storlek 27
då jag fortfarande fann mig själv som ett berg.
Att kvittot låg i min plånbok kändes som ett blygsamt bevis på ett steg framåt.

Jag hade lust att köpa en blomma till personen som gjorde det möjligt.

Kommentarer
Postat av: Malin;

detta gav mig ett leende på läpparna.

bra gjort, du är bra. kram <3

2010-08-15 @ 11:29:50
URL: http://hallonte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0