Kaos

Allting skulle vara så bra, så bra.
Men varför kom det plötsligt så mycket på en och samma gång?
Jag kunde, jag kan bara inte förstå det.

De senaste dagarna har mitt huvud bestått av ett enda evigt kaos.
Och det har också tagits över maten... den blir så förbannat vedervärdig,
samtidigt som rädslan om en nedsaktad metabolism sprider skräck inombords.
Vad jag än gör, så passar det inte in.
Vad jag än gör, så splittras och delas det i slutändan.
Kan jag inte bara dra täcket över mitt huvud?

---

Hur mycket jag än pressat tillbaka då folket omkirng mig hade propagerat
om antidepressiva medel, så hade jag till slut gått med på att sätta det på prov
(inte att jag hade sagt ut det högt, dock).

Vi hade en bokad läkartid på onsdagen för att få intyg till aktivitetsersättning under mina studier,
min ansökning till universitetet var inskickad...

"Victoria",

ställde mamma sig emellan mig och TVn i vardagsrummet.

"Det stod att man inte kunde få aktivitetsersättning om man läser heltid"

("...---!!")
"V-vad...??!!")

"Jag har för mig att det stod det"

Allting rann över. Tårarna rann nedför mina kinder och jag greps utav en grav panik.
Det fick inte vara sant, det fick bara inte vara sant,
nu när jag för en gångs skull vågat ha förväntningar och hopp...
hur kunde jag lita på någonting någonsin? Hur?

"J-jag vill vara ifred...!"

"Det är inte jag som be-"

"JAG VILL VARA IFRED...!!"

Så patetiskt egentligen.
Det var inte mamma som bestämde dessa saker,
hon var blott meddelaren och ingenting annat i det.
Och ändå tog jag det över henne på grund av min inre desperation.
Så dumdristiskt svag.

Hon intalade mig vid middagen att imorgon skulle vi till läkaren.
Då skulle allting ordnas, alting skulle bli bra.

--

--

Då var det ännu en gång som jag ringde på psykiatrins dörr.
Ställde mig framför receptionen vars skyddsglas skjutsades åt sidan.

"Åh, hur var det här då...?"

Det visade sig att mina besök räknats upp till det rätta antalet att jag fick ett frikort dit.
Så mycket pengar att inget mer behövdes betala där.

("Då var jag alltså en stammis här..."),

och jag tyckte inte om den tanken. Alls.
Det kändes som att få rena rama kalkonpriset för stunden och
jag stirrade upp mot taket så fort som jag satt mig ned.
På barnböckerna i hyllan som jag läst som liten,
Friskis och Svettis-tidningen på bordet...
och en tår började samlas nu i ena ögot.

Jag ville inte vara här.
Jag ville inte vara någonstans.
Jag ville bara bort från allting som kallades för verklighet.

"-Hoo, har du varit här länge, eller?"

Mamma stod vid sidan om med ett lättsamt leende på läpparna
och fick ett skak på huvudet till svars.
Nu rann tårarna i dess plats.

"Är du trött?"

Ett nick på huvudet hann jag med knappt innan läkaren nu ropade ut min namn.
And so the hell began...

--

"Nej, av heltid av studier får man inget aktivitetsstöd eftersom att det då räknas som jobb"

Då grät jag.

"M-men min systers bästa väns pojkvän har Aspergers syndrom,
och han får både aktivitetsersättning och boendestöd...!"

Det var allt jag visste,
så jag fick rycka på axlarna så fort hon kom med efterfrågorna om det.
Kändes så bisarrt på ett sätt.

"Men om hon läser på halvtid så kan hon ju få"

- Men det ville ju inte jag!
Jag ville läsa vad jag ville läsa om jag ens skulle vara på universitetet!
Självaste sitsen jag satt i fick mig nästan att kräkas utav mental tortyr.

"Ja, och jag tror inte att Victoria skulle klara av att läsa på heltid nu i höst.
Hon har ju dessutom behandlingen som hon fortsatt går på nu
och mår dåligt i allmänhet..."

("M-mamma...?!")

"Så jag vet inte ifall det skulle vara bättre för henne att ta någon
mindre kurs och kanske praktisera istället.
Det är ju sådant som hon främst behöver"

("Bestäm inte vad jag skall göra...!"),

säg inte det som om det skulle vara rent omöjligt för mig...
Hur i hela friden hade jag hamnat i en sådan position?

"... för hon är ju en sådan som alltid hamnat i sprickan emellan...",

... säg inte sådant som jag inte vill höra.
Det var aldrig någon som gjorde allt, det flesta åt mig,
utan det var alltid jag själv. Alltid.

Och nu hade jag blivit placerad på en sits där jag skulle välja emellan att få pengar, bidrag...
eller läsa vad jag ville läsa, som de andra ansåg för komplicerat för mig.
De satt och näst intill nickade i takt med varandra då den ena sagt sitt ord.
Jag satt och grät som jag aldrig någonsin hade gjort hos någon
av de alla kuratorer och psykologer jag gått till.
Känslan av att vara fullkomligt chanslös gjorde så förtvivlat ont i bröstet på mig.

"Tar du några som helst medicinska medel?"...

"Nej..."

"För har medel inom det antidepressiva facket någonsin kommit på tanke?"

"H-har funderat på om man skall prova på det där kemikalierna ändå..."

"För det är väldigt bra, och medlet som jag tänker på
är det som är vanligast bland depressiva ungdomar"

Mammas ansikte frodades upp med hopp.

"Det... det är bara en sak som jag undrar..."

"Mm, vad då?"

"Går man upp i vikt av tabletterna?"

"Hm, ja vissa gör det, ja. Ungefär två, tre kilon-"

"-N-NEJ...!! JAG VÄGRAR!! JAG VILL INTE GÅ UPP MER I VIKT...!!"

... där var den lömska boven bortsett från kemikalierna.
Denna fråga om man antingen gick upp, eller ned.
Här bevittnades det. Att jag ganska definitivt inte var utan issues då det kom till kroppen.
Jag greps av panik.
Om det var tillåtet fanns också lusten att kasta stolen tvärs över rummet.
Den fattande pricken hade slutligen nått i:et...

"V-Victoria, det är inte som om det kommer att hända dig...
först och främst så följer du ett matschema just nu,
och sedan så handlar det också om att man kan få ett sug för saker,
inte at man bara går upp så där..."

"Men man går ned de två, tre förbannade kilona så fort man tar bort pillren?"

"Ja, det kan jag gott vara säker på"

("Då är det väl ändå inte ett jäkla sug det handlar om...!!")

"Men jag kan iallafall skriva ut ett recept åt dig så att du kan hämta ut medlet på apoteket..."

Min blick möttes inte med hennes, den var alltför bortkopplad av det enorma kaoset inuti mitt huvud.
Antingen eller, piller och gå upp... jag ville säga till mamma att jag önskade att jag vore död.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0