En "perfekt" dag


En "perfekt" dag, enligt Victoria

- Jag skrapar och tömmer ur förpackningarna/tallriken
- Jag tar inte tallriken från den högsta stapeln
- Jag väljer inte alltid samma bestick
- Ifall jag valt "fel" bestick, så ändrar jag mig inte
- Jag börjar inte med att äta den smala, kallfärgade delen av frukten t.ex en nektarin
- Jag avslutar inte frukten med den rundaste, mest varmfärgade delen heller
- Jag väljer inte formen av glas beroende på vad för slags dryck
- Jag väljer inte ett smalare glas till vattnet
- Jag tar inte en klunk efter varje tugga
- Jag väljer inte den allra böjdaste bananen på klasen
- Jag tar inte en "genväg" på vägen hem
- Jag väljer inte den minsta frukten
- Jag tar inte toaletten längst bort på grund av de få extra stegen
- Jag börjar inte med att skära av broccolins bukett
- Jag pressar inte i mina naglar i armen under en pressad situation
- Jag tar fulla mått och skrapar ur dem
- Jag går inte och lägger mig sent på kvällen i avsikten att "hinna förbränna" vad jag ätit
- Jag hoppar inte över måltider
- Jag följer mitt matschema
- Jag spatserar inte runt på stationen ifall jag väntar på ett anländande tåg
- Jag börjar inte måltiden genom att ta en klunk ur glaset
- Jag skriver inte ned recept som jag vill prova på längre fram
- Det första jag gör när jag är i Akademibokhandeln är inte att titta i kokböckerna
- Jag tittar inte på sockerhalten på brödförpackningar
- Jag läser inte innehållsförteckningar
- Jag tuggar ibland tuggorna färre än åtminstone 6 gånger
- Jag väljer inte den minsta teskeden
- Jag avslutar måltiden med en tugga
- Jag tar inte fler än ett glas med vatten
- Jag lägger mig inte i matlagningen, påpekar inte hur mycket salt som används i matlagningen
- Jag väljer inte vegetariska alternativ ifall jag äter ute
- Jag tar det lugnt efter måltiden
- Om jag är tvungen att dricka läsk eller Mer, med mera, så dricker jag det direkt ur förpackningen/ burken
- Jag använder mig inte av en bestämd ordning när jag gör i ordning måltiden
- Om frukten är delad, så börjar jag inte med den minsta, smalaste biten och äter i storleksordning
- Jag tittar inte runt och jämför min portion med människornas omkring mig
- Jag lägger skeden i tallriken när jag tar en paus, inte utanför
- Jag blandar allting, äter inte fruktbitarna först och sedan flingorna sist vid frukosten
- Jag äter inte en måltid på tok för långsamt(en vanlig tid brukar vara ca 12-15 minuter)
- Jag söker inte efter recept och hälsotips på nätet

... och lite mer som jag glömde att skriva upp~


Kände igen dig på något sätt?

 

Regler, regler, regler.

Jag skrev själv ned en lista med vissa av mina tvång, som jag sedan gav till min behandlare~

Kanske verkar det lite väl att ge en annan person listan, men se det som en god sak.

Det är saker du behöver tänka på för att ha en perfekt dag i behandlingssynvinkel och när du ger listan till någon(i mitt fall min egen behandlare), så kan den hjälpa till med att "rätta" till dig om så behövs.

Istället för att sänka ned sig med att personen inte lyckats eller att det bara känns som en levande plåga med det här "rutinbrytandet"(vilket, tro mig, är ultratungt),
så kan den framhäva det goda med sina ansträngningar.

Ifall det varit en bra vecka/månad, så kan man ge/köpa sig själv någonting och se på det som i något slags belöningssyfte~


Har själv hört "Hela din vardag är ett enda stort system, Victoria!", lite komiskt nog.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0