Min "trygghet"

"Listan är lång..

- Panerad mat(fiskpinnarna kan ta sig)
- Friterat
- Ost
- Lösgodis
- Läsk
- Dallrig sås/spad
- Kakor
- Mat utan en gnutta grönt i sig
- Saft
- Snabbmat
- Snabbnudlar
- Makaroner
- Marmelad(aldrig smakat, men)
- Vitt bröd
- Munkar och annat sådana "sötbröd"

...osv"

---

Vissa av sakerna jag hade problem med, som jag skrev ned den 22:a juni i år.

En del männisor kan ha problem med bananer och nötter till exempel, men för mig handlar det om hur näringsrika saker och ting är.
Bananer innehåller kalium, nötter järn och annat gott.

Det måste göra någonting gott för en.

"Det här gör INGENTING bra för en...!", "Man mår dåligt av en sådan här mat...!!"

Beroende av grönt, beroende av den inbyggda "tryggheten" som triggar igång när mitt inre samvete inte klagar.
Likna det med att det går en epidemi omkring en och personen precis fått en säkrad dos av vaccin
- Som om ingenting kan rubba den.

Jag mår rent ut sagt helt och hållet dåligt när det blir ont om grönt under en dag.
Jag får panik, som ett slags paniksyndrom.
Kan inte koppla av.

---

---
[Igår, fredag]

"Ifall det inte funkar med grönsakerna, så får vi ta bort dem"

"J-ja, men om jag inte delar dem sådär då, ifall jag äter snabbare...!"

"Det handlar inte bara om det.
Vi funderar ifall det är bäst att ta bort grönsaker från din tallrik ett tag
eftersom att vi anar att grönsakerna kan vara ett enda stort tvång"


Ta inte bort min trygghet.


Kommentarer
Postat av: intedrabbad

Det är så konstigt för det finns ju jättemånga som bara äter nyttigt. Bara för att du kanske har problem behöver du ju inte tvingas äta friterat och liknande som är skadligt för kroppen? Min syster hade tidigare ätstörningar, men är nu utbildad kostekonom.

Då jag gick ner mkt i vikt för några år sedan sa mamma "ska du inte äta lite chips/pommes frites osv" men min syster svarade bara "det behöver hon inte alls göra".

Nötter är kaloririkt och fett, men bra för kroppen. Chips och friterat är ju bevisat dåligt och inget man måste "tvinga i sig".

Hoppas att du får en bra helg :)

2009-10-03 @ 14:20:39
URL: http://intedrabbad.blogg.se/
Postat av: Malin

Du, egentligen spelar det ingen som helst roll vad maten gör för din kropp (så länge det inte går så långt att dagarna enbart innehåller snabbmat eller liknande). det viktigaste är väl ändå att du tycker om det? att smaken på maten tilltalar DIG, och att ätstörningen inte får bestämma vad som ses som "gott" i dina ögon. Dock kan jag skicka lite kritik på att de tvingar dig till att äta dessa sakerna (visserligen vet jag inte hur pass starkt ditt tvång är); känner du att du är mogen för att testa någonting "förbjudet" så är det ju DU som bestämmer det. Att tvinga dig kommer ju uppenbarligen inte funka; jag menar, de saker du har ätit hittills, tycker du att det är en mindre pärs att äta de sakerna nu?



Förresten förstår jag inte varför alla verkar tro att kjolen jag har på mig ("monki"kjolen) är ifrån Monki. ._. den är från GINA (tro't eller ej)

2009-10-03 @ 20:37:20
URL: http://hallonte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0