Goda och "goda" saker

"Jag kan inte veta ifall du verkligen tycker att det smakar illa eller ifall det bara är någonting laddat"

---

"Din mamma har intygat om att du brukade tycka om sådana saker"

---

"Var ärlig nu. Finns det någonting med socker som du tycker om?"

"Frukt innehåller socker... mörk choklad"


Jag vet, en människa kan inte innerst inne avsky allting som innehåller socker.
För att vara ärlig, det mesta innehåller faktiskt socker, bara i individuella mängder.

Men samtidigt så är det underligt.

Ta till exempel mig då jag var yngre.
Jag var på tok för kräsen att folk för det mesta påpekade det.
Tyckte varken om dittan eller dattan, uppvärmda grönsaker som varken tomat eller paprika.
Samma, samma, samma.
För det mesta så åt jag samma ting.
De grönsaker jag åt, det var för det allra gurka.
Just det, gurka.
Det var gräddsås, pommes, chips, Maltesers, you name it.

De påstår att jag ljuger när jag anser att jag inte finner tycke för "onyttiga saker.
Men vad ifall det är sant, att jag inte gillar dem?
Faktum är att det är så det är.
Jag tycker inte kom mjölkchoklad, lösgodis, mer...

Efter att ha tänkt ett tag, så kom det upp en sak inuti mitt huvud:

Sådana som är överviktiga, de äter med känsla - som sedan går överstyr till skillnad från "förnuftet".

Dessa andra människor med ätstörningar, som anorexi, bulimi, de äter med ett inre "förnuft" som sedan greppar övertaget över hela ens ätbeteende.
Att äta med "känsla", var i hela friden skulle rummet för den taktiken finnas?


För mig att äta, det skall alltid och hela tiden finnas ett enda stort system.

"Du är som en robot, Victoria", som de säger.

För var sak jag äter, så "granskas" det.
Hur är konsistensen, lukten, smaken av olika mängder blandade tillsammans, synen av det hela.
Där kommer tvånget av att
- ha lite av varje på var och varenda tugga
- dricka för att få bort det som är kvar i munnen
- lägga prydligt
- olika mängder i var tugga. Aldrig för mycket på skeden.

Allting ska vara perfekt, så bra som det kan.
Inte konstigt att jag åt på tok för lite varierat och hade näringsbrist när jag började min behandling
- jag hade varit för tillbakahållsam när det kom till att prova nya saker efterspm att jag inte kunde veta i förväg hur de skulle smaka.


Jag äter mer varierat nu.
Inte alls som när jag var liten, utan jag älskar grönsaker.
Det är inte någonting vridet alls, utan helt naturligt att smaklökarna förändras.

Vad som är lite eget dock är att jag rent ut sagt avskyr det mesta "onyttiga" som kan erbjudas, ärligt.

Frågan är: Kan en persons psyke "övertala" den om att sakerna smakar illa?
Eller handlar det om att jag hade en slags fobi för allting som hade med halvfabrikat att göra?
Att mina smaker och sinnen blev alltmer känsliga när de avstod på all kostnad från mängder av salt, färdiglagade saker, medmera och istället för det mesta åt "rått"?

För det kan inte vara normalt att gå förbi en lösgodishylla på Coop och få migrän av den artificiella lukten.
Inte heller att känna hur smaken av en risifrutti är vedervärdigt koncentrerad,
att ett glas med saft ilar som en inspikad migrän.
Det gör ont i min mage, jag känner mig illamående, vinglig av att äta vissa saker.

---

[Vid frukosten]

"Jag har hört att man får ett bättre minne av russin, så jag ska börja äta massvis med dem den här veckan"

"Åhh, det behöver jag också isåfall~"

Jag som själv satt där med russin i min frukostskål kunde känna hur det långsamt började smaka allt bättre.
Ingenting smakade så gott som en ren moral och ett samvete i vad jag åt.
Ingenting gör det.
Det är som dubbelt upp.
Jag njuter, och min kropp njuter.
"Goda" saker, de smakar gott för det mesta, medan de "dåliga" smakar sämre.

Fast är inte det lite typiskt ändå.


[Bild från Deviantart.com]

Vad tycker ni?
Tror ni att ens psyke kan omförvandla ens smaker?

Kommentarer
Postat av: f

Jag tror att man inbillar sig att det är äckligt ja. Vissa smaker som man inte är van vid sedan länge tillbaka kanske man har börjat tycka illa om också?

kram

2009-10-19 @ 11:42:40
Postat av: Pee

Intalar man sig tillräckligt mycket att man inte gillar ngt så kommer man till slut ogilla det, ja, det tror jag.



Fantastisk bild, är det din?

Jag skulle vilja sno den och skriva ut den svinstort och hänga upp den på min vägg.

2009-10-19 @ 18:59:41
URL: http://a-dirty-pretty-thing.blogspot.com
Postat av: Victoria

svar till Pee:



Hehe, nej den bilden råkade vara någonting jag hittade under mitt senaste "äventyr" på Internet~ x3

Fin var den iallafall~~ <3

2009-10-19 @ 21:35:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0