En offensiv

Min bror kom hem i förrgår.
Förr... så skulle jag alltid nästan kuta nedför trappan
och blygsamt omfamna honom med ett leende på läpparna.
Han var hemma, han var hemma.

Den här gången... så var det någonting som drog mig baklänges.

Vad skulle han ha att säga nu om min vikt.
Vad skulle hand ord vara efter att han lyft upp mig längs sin kram.
Någonting skulle han ha att säga om min vikt, någonting.

-"Victoria, R är hemma nu!"-

("Aaw, shit...")

Med långsamma steg nedför trappan, så såg jag sedan honom där nere i hallen.
Klappade hunden, kramade om mamma.
Han vinkade mot mitt håll för att säga "Kom hit nu".

"Hej, Victoria", och armarna famnade runtom min rygg.

Jag var inte glad. Inte alls.
Jag stod bara där och innerst inne väntade på det fatala slaget.
Det var kaos inuti huvudet på mig.

Han kramade mig starkt ett tag och det var det.
Han drog inte ens ett försök att lyfta upp mig.
Det var ännu värre, det var värst.

(Jag är enorm...!
D-det får fan inte vara så här...!!")


---


Vid matbordet, då de flesta satt vid matbordet, så kom den andra offensiven.

"Jo, du... du ser... mycket. ...hälsosammare ut, Victoria"

"..."

Jag satt där som en sten.
Orden hade ju bokstavligt talat goda betydelser i sig,
men det var sättet som han yttrade dem på.
Smått resistenta i tonen, återhållsamma.

("S-snälla, säg ingenting mer, snälla...")

"Jag tror inte att hon vill prata om det där, R"

Mamma var den enda i familjen som kunde läsa av mig som en bok.
Och nu räddade hon mig än en gång.
Annars så hade jag spuckit ännu en bit itu.


[Fick en halsduk från Kalifornien och ett Pilgrim-armband
som min bror köpt i Tyskland som årets julklappar från honom.]

Kommentarer
Postat av: Therese "tisa"

Åh, det är aldrig kul när folk säger saker som man inte alls vill höra, eller klarar att ta på rätt sätt. Men han menade säkert inget illa. Han är nog bara glad att det går framåt.

Kram

2009-12-30 @ 17:25:18
URL: http://theresewictoria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0